Supermarktketen Jumbo kondigde maandag aan in de loop van 2017 kleine gemakswinkels te openen in binnensteden. Daarin komen elementen van zowel Jumbo zelf als van La Place naar voren. Ook opent Jumbo komend jaar minstens een nieuwe Foodmarkt.
Dat maakte het Brabantse bedrijf maandag bekend.
Jumbo heeft de omzet in zijn supermarkten afgelopen jaar met 7 procent zien oplopen tot 6,68 miljard euro. De groei was voor een belangrijk deel te danken aan bestaande winkels. Het marktaandeel van de tweede supermarktketen van Nederland nam toe tot 19 procent.
Met een groei op eigen kracht van 4 procent deed Jumbo het naar eigen zeggen beter dan gemiddeld. De markt als geheel werd 2,5 procent groter, stelt het bedrijf op basis van cijfers van retailonderzoeker GfK. ,,De cijfers over 2016 tonen aan dat we uitstekend op koers liggen”, aldus topman Frits van Eerd.
Overname La Place
Jumbo nam afgelopen jaar restaurantketen La Place over uit de boedel van de failliete warenhuisketen V&D. Die aankoop was volgens het bedrijf ,,een schot in de roos”. Afgezien van restaurants binnen V&D-vestigingen die de deuren hebben moeten sluiten, steeg de omzet van La Place met 12 procent tot 103 miljoen euro.
La Place speelt een belangrijke rol in de toekomstplannen van Jumbo. Maandag werd bekend dat het bedrijf alle achttien AC Restaurants langs de snelwegen overneemt en ombouwt naar de La Place-formule. Ook de komst van de Canadese warenhuisketen Hudson's Bay, die komend jaar een flink aantal oude V&D-panden betrekt, zal La Place vooruit helpen. De twee ondernemingen gaan samenwerken, hoe precies wordt later deze maand duidelijk.