Jumbo kijkt terug op een goede decembermaand. In de week voor Kerstmis lag de vergelijkbare omzet 3 procent hoger dan vorig jaar.

Dat zei financieel topman Ton van Veen donderdag tegen persbureau ANP.

Hij zei ook dat het marktaandeel van Jumbo in die week 0,3 procentpunt hoger lag dan in de weken ervoor.

Met name de Jumbo Foodmarket die het bedrijf eind maart opende naast het NAC-stadion in Breda, deed volgens Van Veen verrassend goede zaken.

Deze ‘Foodmarkt’ heeft een oppervlakte van 6000 vierkante meter, ongeveer vier tot vijf keer zo groot als een gemiddelde super. Behalve veel verse producten en koks die in de winkel koken, is er speciaal ruimte vrijgemaakt voor een café waar klanten alles ter plaatse kunnen uitproberen.

Weekomzet hoger dan verwacht

"De gemiddelde weekomzet ligt daar met tussen de 7 en 8 ton al hoger dan verwacht. Dat was in de kerstweek nog eens twee keer zo veel'', aldus de bestuurder.

Ook de bezoekersaantallen - gemiddeld 35.000 per week - tonen volgens Jumbo aan dat de Foodmarkt voorziet in een grote behoefte. "De reacties van klanten zijn zeer positief'', zei Van Veen. De komende vijf jaar ziet het bedrijf ruimte om het concept uit te bouwen tot in totaal tien winkels in Nederland.

Locaties van Foodmarkten

Waar die nieuwe winkels precies komen te staan, kon Van Veen nog niet zeggen. Wel is al bekend dat de eerstvolgende medio dit jaar in Amsterdam wordt geopend. De beschikbaarheid van locaties zal in belangrijke mate bepalen welk steden nog meer een Jumbo Foodmarkt mogen verwelkomen.

Ook over de financiële resultaten van de Jumbo Foodmarkt tot nu toe is Jumbo dik tevreden. "De winkel is nu al cash-positief'', zei Van Veen. De verwachting is dan ook dat het concept op termijn een bijdrage gaat leveren aan de winstgevendheid van het gehele concern.

Proeftuin voor nieuwe producten

Daarnaast gebruikt Jumbo de Foodmarktformule als proeftuin voor nieuwe producten en verbeteringen van zijn winkelformule. Ook daar verwacht het op één na grootste supermarktbedrijf van Nederland op termijn de vruchten van te plukken.

Doel van Jumbo is om ook in 2014 en de jaren erna op eigen kracht te blijven groeien. Wel zal, net als in 2013, de groei worden gedrukt door de economische omstandigheden. "Maar dat is nog geen reden om somber te zijn'', zei Van Veen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl