Tik wat willekeurige ingrediënten op Google in, bijvoorbeeld pasta, spinazie en garnalen, en je belandt al snel op Smulweb.
Binnenkort is de receptensite met 3 miljoen unieke bezoekers per maand van Jumbo.
De grootgrutter heeft woensdag aangekondigd Smulweb over te nemen en ‘verwacht veel te kunnen leren van de content’ op het platform.
Volgens Jumbo is die een verrijking op de bestaande inhoud van Jumbo.com en de Jumbo-app. Naar verwachting wordt de overname nog deze maand worden afgerond.
Smulweb is sinds jaar en dag het kookkompas van menig thuiskok. Wie naar recepten zoekt, ziet Smulweb vaak bij de eerste hits op Google, samen met Ah.nl en Okokorecepten.nl.
Op het platform zijn recepten te vinden en adviezen over lekker en gezond eten. Daar belooft Jumbo niets aan te veranderen. Ook de andere activiteiten van Smulweb, waaronder het magazine Smult, neemt de supermarktketen over.
“De rijkdom aan recepten en informatie over voeding die we met Smulweb in huis krijgen, vormt een fraaie aanvulling op het bestaande aanbod van Jumbo rondom advies en inspiratie,” zegt CEO Frits van Eerd van Jumbo Supermarkten.
“Bovendien hebben we in Jumbo de ideale groeimotor voor Smulweb gevonden. Gezamenlijk kunnen we dit platform nóg groter laten groeien en voor iedereen in Nederland de mooiste recepten beschikbaar maken,” aldus Michiel Slegt, eigenaar en directeur van Smulweb.
Jumbo breidt ook uit naar België
Niet alleen online breidt Jumbo uit. De supermarktketen heeft ook stappen gezet om in de Belgische markt actief te worden.
Volgens de grootgrutter zijn de eerste contracten met betrekking tot supermarktlocaties bij de zuiderburen ondertekend. Ook wordt de organisatie die verantwoordelijk wordt voor Jumbo België verder opgetuigd en wordt de Belgische markt verder in kaart gebracht.
Volgens financieel topman Ton van Veen van Jumbo zullen de eerste winkels in België in de loop van 2019 hun deuren openen. "En dan eerder in de tweede jaarhelft, dan in de eerste jaarhelft."
Hij spreekt verder van een zorgvuldig proces en benadrukt dat de Belgische markt duidelijk anders is dan de Nederlandse, gelet op onder meer cultuur en eetgewoontes.
Omzet stijgt bij Jumbo en La Place
Jumbo sloot de eerste zes maanden van het jaar af met een omzet van 3,9 miljard euro, 4 procent meer dan in de meetperiode een jaar eerder. Jumbo is daarmee goed voor een marktaandeel van 19,5 procent.
Door de opening van nieuwe winkels, waaronder de eerste 25 van de naar Jumbo om te bouwen supermarkten van EMTÉ, verwacht Jumbo dit jaar zijn voetafdruk verder te vergroten.
Begin juli vond de overdracht van de EMTÉ-winkels plaats. Voor Jumbo betekent dit dat het winkelbestand met 79 zaken wordt uitgebreid. De overige 54 EMTÉ-filialen krijgen volgend jaar een Jumbo-look.
Bij restaurantketen La Place was sprake van een omzetgroei met 30 procent tot 78,5 miljoen euro. Het aantal restaurants groeide in de periode tot 98, waarvan veertien buiten de landsgrenzen. La Place opende de afgelopen maanden onder meer nieuwe restaurants in Frankrijk en Zwitserland.