Jumbo scoort een 7,58 van zijn klanten, zo blijkt uit het donderdag
gepubliceerde kerstrapport van onderzoeksbureau GfK in opdracht van
Foodmagazine. De keten die inmiddels door heen Nederland filialen heeft,
weet ook nieuwe klanten voor zich te winnen.
Wel merken de onderzoekers op dat de voorsprong van Jumbo minder groot is. Het
bedrijf heeft ook steekjes laten vallen: zo komt het niet meer voor in de
topvijf van vriendelijkste personeel en voordeligste formule.
Albert Heijn
Albert Heijn, met achthonderd winkels in Nederland de grootste
supermarktketen, kreeg een 7,51 van zijn clientèle. De derde positie,
gedeeld door Boni en Nettorama, scoorde een 7,46. Van de 24 supermarktketens
eindigden Spar, Aldi en Coop op de laatste plaatsen.
Op de hoofdkantoren van Sligro en Dekamarkt zal niet worden gejuicht om de
score hun winkelformules. Beide supermarktformules, EM-Té en Dekamarkt,
daalden elf plaatsen. MCD steeg van de twintigste positie naar plaats acht.
Netheid, versaanbod en vriendelijkheid
GfK doet twee keer per jaar onderzoek naar de waardering van klanten voor hun
supermarkt. Hieraan doen ongeveer zesduizend huishoudens mee. Zij beoordelen
hun eigen supermarkt op netheid, versaanbod, assortimentskeuze, kwaliteit,
lage prijzen, aanbiedingen en de vriendelijkheid van het personeel.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl