Het concern, dat deze maand zijn 250ste winkel opende, moet C1000 nu nog nipt
voor zich dulden. Jumbo is nog druk bezig zijn Super de Boer-supermarkten om
te bouwen tot Jumbo’s. Na de voltooiïng hiervan in maart zal het
familiebedrijf volgens supermarktdeskundigen met een marktaandeel van
ongeveer 15 procent qua omzet het tweede Nederlandse supermarktconcern zijn.
Albert Heijn zal met een marktaandeel van ongeveer 35 procent voorlopig de
onbetwiste nummer één blijven in Nederland. Geen supermarktketen is de
afgelopen jaren echter zo snel gegroeid als Jumbo, dat eind 2010 nog een
marktaandeel had van slechts 6,2 procent. Doordat Jumbo dit jaar is begonnen
zijn Super de Boer-winkels om te bouwen, nam de omzet in de eerste helft van
dit jaar met 35 procent toe naar 1,2 miljard euro. In 2007 had Jumbo nog
bijna een heel jaar nodig om een dergelijke omzet te halen.
Formule
Supermarktdeskundige Paul Moers verklaart het succes van Jumbo aan de hand van
de uitgekiende bedrijfsformule in combinatie met een relatief simpele
organisatiestructuur. ,,Het combineert een goede service met lage prijzen en
een grote eigen verantwoordelijkheid voor het personeel.” Volgens Moers kan
het concern een hoge servicegraad combineren met lage prijzen omdat het een
efficiënte organisatie heeft. ,,Dat Jumbo minder aanbiedingen heeft dan
andere supermarkten is een bewuste keuze. Zij willen overal goedkoop in zijn
en halen de complexiteit uit de organisatie door minder met aanbiedingen te
doen.”
Supermarktkenner Gerard Rutte ziet nog een essentiële factor voor het succes
van Jumbo. ,,Het bedrijfsmodel van Jumbo is gebouwd op omloopsnelheid. Ze
verdienen een lage marge op hun producten, waardoor ze er veel van moeten
verkopen om winst te kunnen maken. Daarom moeten alle Jumbo’s groot zijn.”
Rutte verwacht niet dat Jumbo de komende jaren met dezelfde snelheid zal
blijven groeien. ,,Ze hebben tijd nodig om op adem te komen en de formule te
vernieuwen. Daar hebben ze de afgelopen jaren door alle uitbreidingen geen
tijd voor gehad.'' Volgens de twee supermarktdeskundigen betekent de opkomst
van Jumbo niet dat de concurrentie in supermarktland minder zal worden. ,,De
Nederlandse supermarktprijzen zijn de laagste van Europa. Ik voorzie zelfs
meer prijsdruk, want Albert Heijn zal het marktaandeel dat het de afgelopen
jaren heeft teruggewonnen niet prijs willen geven'', aldus Moers.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl