De verkopen van Jumbo zijn vorig jaar licht gestegen. De supermarktketen wist zijn marktaandeel te vergroten en verkocht ook meer boodschappen via internet. Evengoed bleef het omzetcijfer wat achter bij de verwachtingen die Jumbo eerder had uitgesproken.

Het bedrijf boekte in 2021 een omzet van 9,9 miljard euro, terwijl Jumbo een omzet van minstens 10 miljard euro verwachtte. De opbrengsten stegen met 2 procent ten opzichte van 2020. Dat jaar telde wel een extra omzetweek. Als daarvoor wordt gecorrigeerd was sprake van een groei van zo’n 4 procent. Het afgelopen jaar opende Jumbo achttien nieuwe vestigingen, waarvan negen in België.

Supermarkten profiteren van de coronacrisis. Door lockdownmaatregelen om verspreiding van het virus te voorkomen kunnen consumenten hun geld bijvoorbeeld niet uitgeven in de horeca. Zo gaven Nederlanders nooit eerder in de week voor kerst zoveel geld uit bij de supermarkt.

De resultaten van La Place vielen tegen. De restaurantketen was een groot deel van de afgelopen periode deels of geheel gesloten vanwege lockdownmaatregelen. De omzet van La Place steeg met 4 procent naar 52 miljoen euro. In 2020 waren restaurants ook een groot deel van het jaar gesloten.

De verkoop via internet steeg met 30 procent naar 650 miljoen euro. Volgens het bedrijf blijven forse investeringen nodig om de vraag uit de markt te kunnen bijbenen en om "toe te werken naar een rendabele bedrijfsvoering", zo staat in een toelichting. Het afgelopen jaar opende Jumbo tien nieuwe bezorghubs, waarmee het totaal uitkwam op zestien. In 2022 wil de keten er nog eens vier openen.

Samenwerking Jumbo met flitsbezorger Gorillas

Ook gaat Jumbo nog dit kwartaal in Nederland en Vlaanderen samenwerken met flitsbezorger Gorillas, die in het buitenland vergelijkbare samenwerkingen is aangegaan.

De supermarktketen gaat een groot deel van haar assortiment aan de van oorsprong Duitse start-up leveren, waaronder huismerkproducten en producten van La Place. Klanten in de elf Nederlandse en twee Belgische steden waar Gorillas actief is, kunnen die producten via de Gorillas-app bestellen en binnen tien minuten thuis laten bezorgen door een fietskoerier van het bedrijf.

Klanten van Jumbo in steden krijgen daarnaast de mogelijkheid om direct bij Jumbo bestelde boodschappen door Gorillas te laten bezorgen. Verder willen de bedrijven samen reclame maken en gebruikmaken van elkaars expertise. Mogelijk willen de twee ondernemingen ook samen locaties ontwikkelen.

Volgens Jumbo zijn de onzekerheden in de markt groter dan ooit. Aanhoudende schaarste aan grondstoffen en transportcapaciteit, stijgingen van inkoopprijzen en een krappe arbeidsmarkt zorgen ervoor dat de kosten stijgen. "Slim vernieuwen en de kosten in toom houden, daar draait het in deze uitdagende tijd allemaal om", aldus Jumbo-directeur Frits van Eerd.

Jumbo vierde vorig jaar zijn honderdjarig bestaan. De wortels van Jumbo gaan terug naar 1921 toen Johan van Eerdt in Veghel een groothandel begon in koloniale waren. In 1996 werd de eerste Jumbo-super geopend in Den Bosch. Sindsdien is het bedrijf, mede door overnames, sterk gegroeid. Het Nederlandse marktaandeel van Jumbo bedraagt momenteel ruim 22 procent, aldus marktonderzoeker Nielsen. Begin vorig jaar was dat nog circa 21,5 procent.

LEES OOK: HEMA verkoopt zijn bakkerijen aan BACU, leverancier van het brood en banket van Jumbo