Dat maakte Jumbo donderdag bekend. De supermarktketen van de familie Van Eerd
uit het Brabantse Veghel neemt de C1000 supermarkten over van investeerder
CVC Capital Partners.
De nieuwe supermarktketen heeft straks 725 winkels en een marktaandeel van 23
procent. Daarmee is de keten de op een na grootste kruidenier van Nederland
na Albert Heijn. Het marktaandeel van Albert Heijn bedraagt 35 procent.
Frits van Eerd, CEO van Jumbo, is trots op deze stap: “Dit is voor ons als
familiebedrijf een unieke kans om onze groeiambities waar te maken."
Jumbo maakte niet bekend hoeveel het betaalt voor C1000.
Alle aandelen van Jumbo zijn in handen van de familie Van Eerd: Karel van Eerd
en zijn drie kinderen, Frits van Eerd, Colette Cloosterman-van Eerd en
Monique Groenewoud-van Eerd. Frits van Eerd stond in de rijkenlijst van
Quote, de Quote 500, in 2010 op plaats 60 met een vermogen van 421 miljoen
euro.
Jumbo maakt een spectaculaire groei door. Eind 2009 nam Jumbo een groot deel
van de supermarkten van Super de Boer over.
C1000
De C1000-supermarkten, er zijn er ongeveer 400 met een marktaandeel van
tussen de 10 en 12 procent, worden grotendeels gerund door franchisers. Het
moederbedrijf van C1000 heette tot 2010 Schuitema, maar sindsdien voert het
bedrijf de naam C1000.
Schuitema was op zijn beurt tot 2008 voor 73 procent in handen van Ahold, het
moederconcern van Albert Heijn en de grote concurrent van Jumbo, maar werd
verkocht aan de investeerder CVC Capital Partners.
Hallo Jumbo, dag C1000?
Het is nog niet helemaal duidelijk of de familie Van Eerd van plan is de
C1000 winkels om te vormen tot Jumbo's. In het persbericht zegt Jumbo dat
het per winkellocatie en overleg met de lokale ondernemer gaat kijken wat de
beste formule voor elke zaak is.
Jumbo en C1000 kochten al wel samen producten in bij fabrikanten en
groothandels via hun inkooporganisatie BIJEEN.
Prijzen
Nederlandse supermarkten zijn in vergelijking met het buitenland goedkoop. De
prijzenoorlogen de afgelopen jaren hebben daar fors aan bijgedragen. Wat de
overname zal betekenen voor de prijzen in de supermarkt, is niet duidelijk.
Supermarktkenner Gerard Rutte zei woensdag tegen persbureau ANP dat hij niet
verwacht dat de concurrentie tussen de ketens minder hevig zal worden.
Albert Heijn is er volgens hem op gebrand het marktaandeel dat ze nu hebben
in handen te houden, wat zou kunnen leiden tot nieuwe prijsdalingen.
Lees ook op Z24.nl:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl