- Jumbo heeft voor 2024 meer prijsverlagingen in petto om marktaandeel terug te winnen.
- De supermarktketen zegt afgelopen jaar al de prijzen van ruim duizend producten te hebben verlaagd.
- Volgens Jumbo staat de winst steeds meer onder druk door hogere inkoopprijzen en hogere kosten voor personeel, huur en energie.
- Lees ook: ‘Bizar’ grote prijsverschillen tussen Jumbo in België en Nederland: zout hier €2,10 duurder
Supermarktketen Jumbo gaat dit jaar verder met prijsverlagingen om verloren marktaandeel terug te winnen, maakte het concern bekend. Het familiebedrijf merkt dat klanten steeds meer gespitst op koopjes en minder “winkelvast” zijn, als gevolg van de gedaalde koopkracht.
Jumbo verlaagde afgelopen jaar naar eigen zeggen de prijzen van ruim duizend producten. “Voor 2024 staan nog veel meer prijsverlagingen op de planning”, stelt het concern uit Veghel in een toelichting op de jaarresultaten. Daarnaast zegt de keten “terughoudend” te zijn met prijsverhogingen voor zowel A-merkproducten als huismerkartikelen.
De omzet die valt onder de Jumbo-formule kwam over 2023 uit op 10,9 miljard euro, een groei van 7,1 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Dit is iets lager dan de totale groei van de Nederlandse supermarktbranche (gemiddeld 7,6 procent).
Jumbo verloor marktaandeel in 2023
Het marktaandeel van Jumbo Supermarkten in Nederland is daarmee verder teruggelopen naar 21 procent, meldt Jumbo op basis van uit cijfers van NielsenIQ. Daarmee komt Jumbo achter concurrent en marktleider Albert Heijn, die zijn marktaandeel in 2022 wist uit te breiden van 35,7 naar 37 procent.
Volgens Jumbo staat de winst steeds meer onder druk. "Naast een stijging van de inkoopprijzen, die veelal niet een-op-een werden doorberekend aan klanten, had Jumbo te maken met fors hogere kosten voor salarissen, huur en energie." Er werd geen concreet winstcijfer bekendgemaakt.
Het supermarktbedrijf waagt zich niet aan het geven van verwachtingen voor 2024 door aanhoudende onzekere marktomstandigheden. Wel denkt het te gaan profiteren van de samenwerking met twee grote internationale inkooporganisaties. De gezamenlijke prijsonderhandelingen van Europese supermarktbedrijven met leveranciers van A-merken moet leiden tot goedkopere producten.