In reclames en op verpakkingen van supermarktketen Jumbo zijn dit jaar zowel zwarte als witte pieten te zien. Het bedrijf wilde zich vorig jaar nog niet mengen in de discussie over het uiterlijk van Piet, maar vindt dat het daar nu wel tijd voor is.
“Jumbo is er voor iedereen. We beschouwen het sinterklaasfeest als het leukste feest van het jaar voor onze kinderen. In de discussie rond Zwarte Piet lijkt het moeilijk een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is”, zegt een woordvoerder woensdag tegen RTL Nieuws.
Jumbo zegt de lijn van het Sinterklaasjournaal te willen volgen. De NTR, dat het programma uitzendt, speelde vorig jaar in op de discussie door een blanke piet in opleiding door de schoorsteen te laten komen en daardoor een klein beetje zwarter was geworden. In het Sinterklaasjournaal waren ook traditionele zwarte pieten te zien.
Piet-arm
Albert Heijn besloot vorig jaar om Piet alleen nog op snoepgoed te tonen, en niet meer op decoraties of in reclamefolders. Die supermarktketen zei toen dat het “niet doof wil zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet”.
In augustus oordeelde een VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie dat de Nederlandse overheid actief de stereotypen moet bestrijden die aan het personage Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl