- Jumbo stopt na het huidige raceseizoen met het sponsoren van Formule 1-coureur Max Verstappen, die nu zo’n tien jaar wordt gesteund door de supermarktketen.
- Jumbo staakt ook in bredere zin de sponsoring van topsport.
- De sponsoractiviteiten van Jumbo kwamen eind vorig jaar in een kwaad daglicht te staan, nadat toenmalig topman Frits van Eerd verdacht werd van witwaspraktijken via sponsoring.
- Lees ook: Bij deze supermarkten zijn boodschappen in 6 maanden het sterkst gestegen: Spar relatief duur, Dirk goedkoopste
Jumbo gaat aan het einde van het raceseizoen stoppen met het sponsoren van Formule 1-coureur Max Verstappen en de Dutch Grand Prix in Zandvoort. Dat bevestigt het supermarktconcern na berichtgeving door het AD. Daarmee trekt de keten zich verder terug uit het sponsoren van topsport.
De sportsponsoring door Jumbo kwam afgelopen jaar in een negatief daglicht te staan door het onderzoek van het Openbaar Ministerie naar voormalig Jumbo-baas Frits van Eerd. Hij werd in september opgepakt, omdat hij verdachte is in een witwaszaak.
Het OM zei eerder dat de witwaspraktijken plaatsgevonden zouden hebben via onder meer vastgoedtransacties, autohandel en sponsoring in de motorcross. Eerder dit jaar werd al bekend dat Jumbo niet meer verdergaat met het sponsoren van de motorsport.
Jumbo heeft de afgelopen tijd de sponsoractiviteiten tegen het licht gehouden. Daaruit is ook het besluit naar voren gekomen om afscheid te nemen van Max Verstappen, die de keten tien jaar bijstaat.
Dit is onderdeel van de nieuwe strategie die topman Ton van Veen, opvolger van Frits van Eerd, deze week aan zijn collega's presenteert, aldus het AD. Veen vindt dat Jumbo weer terug moet naar de keren.
"Max is inmiddels uitgegroeid tot een wereldster en een echte wereldkampioen. We zijn ontzettend trots dat we dit van dichtbij hebben mogen meemaken, maar het internationale podium past niet bij Jumbo als Nederlandse supermarkt met winkels in Nederland en België", stelt Jumbo in een verklaring.
'€20 miljoen gaat niet naar klant, duurzaamheid of gezondheid'
In het AD zegt Van Veen: "Wij zijn een hele goede food retailer, maar alleen in Nederland en een beetje in België. We steken jaarlijks meer dan 20 miljoen euro in sportsponsoring, maar ik kan iedere euro maar één keer uitgeven. Het geld dat naar Max gaat, kunnen we niet teruggeven aan de klant, of in duurzaamheid of gezondheid steken.”
Jumbo boekte in 2022 een recordomzet van 10 miljard euro, maar Van Veen merkte bij de presentatie van de jaarcijfers op dat mensen steeds meer moeite hebben om rond te komen door de gestegen prijzen van levensmiddelen en energie. Hij zei dat Jumbo er alles aan doet om de prijsstijgingen in toom te houden.
Jumbo blijft voorlopig nog wel sponsor van de gecombineerde schaats- en wielerploeg Jumbo-Visma, die de keten sinds 2015 steunt. Het contract daarvoor loopt namelijk nog tot en met 2024 en dat zal gerespecteerd worden. Maar als zich opeens een nieuwe sponsor voor die ploeg zou melden, waardoor Jumbo eerder als sponsor kan stoppen dan zou de keten daar ook open voor staan.
Topman Van Veen zei eerder al in een interview met het AD dat de onderneming met de sponsoring van het wielrennen en schaatsen het hoogste bereikt heeft. "Sponsoring heeft een bepaalde cyclus", stelde hij begin april tegen de krant. "Er komt een moment dat je moet bekijken of we hetzelfde bedrag blijven investeren. Het gaat om serieuze bedragen."