Jumbo opent op 6 november zijn eerste vestiging in België, pal naast een Albert Heijn in Pelt. Voor de jaarwisseling volgen ook nog winkels in Lanaken en Rijkevorsel, meldt de Vlaamse zakenkrant De Tijd. Het plan is om volgend jaar in totaal 15 vestigingen te hebben bij onze zuiderburen.
Het zal leiden tot een hevige concurrentiestrijd, want België staat al vol supermarkten, zei marketeer Pieter-Jan de Smet van het Belgisch-Nederlandse RetailSonar eerder dit jaar tegen Foodmagazine. “De witte vlekken zijn in België heel beperkt. Hoeveel locaties er nog zijn? Dat aantal heb ik niet exact voor ogen, maar ik denk dat je moet denken aan een aantal tientallen. Dat zijn er niet veel.”
Toch denkt management director Peter Isaac van Jumbo België dat er in België nog volop ruimte is voor de Jumbo-formule: “Jumbo wil met haar formule het Belgisch supermarktlandschap vernieuwen”, stelt hij in Het Nieuwsblad.
Maar Pelt, waar Jumbo volgende maand de eerste Belgische winkel opent, is in elk geval al wel barstensvol. Behalve de AH pal naast de nieuwe winkel van Jumbo zijn er nog zes andere supermarkten in het stadje van slechts 32.500 inwoners. Ook de Aldi, Peltri, Spar, Colruyt, Delhaize, Alvo en Lidl hebben er vestigingen.
Volgens De Smet moet Jumbo zich dan ook gaan richten op overnames als het echt voet aan de grond wil krijgen in België: “Wil je ergens tussenkomen, dan zal dat ten koste gaan van een ander, van een gevestigde speler. Ik denk dan ook dat Jumbo, als ze vanaf het begin succesvol zijn, in zijn tweede expansiegolf winkels gaat overnemen.”
In Nederland heeft Jumbo zich na Albert Heijn opgewerkt tot grootste supermarktketen. In België is Colruyt marktleider en is Ahold Delhaize, waar AH deel van uitmaakt, tweede. Het marktaandeel van Albert Heijn zelf is met 1,5% nog uiterst bescheiden.
Jumbo belooft niet laagste prijzen
Jumbo zal in België niet de 'vastlaagstrategie' hanteren en belooft dus niet de laagste prijzen, meldt Distrifood. Marktleider Colruyt zou daar heel hevig op reageren, want die keten neemt de laagste prijs als uitgangspunt en houdt daarbij ook rekening met aanbiedingen en gaat daar dan op of onder zitten.
Maar met de komst van Jumbo zal er hoe dan ook een prijzenoorlog losbarsten, voorspelde specialist Jorg Snoeck van Retail Detail eerder dit jaar al in de Belgische krant Het Laatste Nieuws. "Hoe je het ook draait of keert: een euro kan maar één keer uitgegeven worden. En waar Jumbo opduikt, wordt er met prijzen gegoocheld. Delhaize zal Albert Heijn inzetten als prijsvechter, en ook Colruyt zal zich zeker niet laten doen. Het is hun DNA waar het hier om gaat."
Op 6 november zal moeten blijken welke prijzen Jumbo gaat hanteren en hoe de concurrentie daar op gaat reageren, want dan opent de winkel in Pelt de deuren.