Jumbo betaalt 900 miljoen euro voor alle aandelen C1000. De nieuwe combinatie telt 725 winkels en heeft straks een omzet van 7,5 miljard euro.
Topman Frits van Eerd liet in een toelichting weten dat het niet de bedoeling is om met Jumbo het marktaandeel van Albert Heijn, dat circa een derde van de markt in handen heeft, te gaan overtreffen. ,,Misschien gek om te zeggen, maar de groei gaat stap voor stap”, aldus Van Eerd. Volgens hem is het verschil met Albert Heijn groot. Maar dat geldt ook voor het gat tussen het nieuwe Jumbo en de rest. Dat biedt mogelijkheden voor groei, aldus de topman.
Twee sterke formules
Van Eerd denkt ,,twee sterke formules en twee sterke bedrijven” te hebben die met hard werken ook samen groei kunnen realiseren. Uit de combinatie vallen veel voordelen te behalen, denken de bedrijven. Zo kan er nog scherper worden ingekocht. Jumbo en C1000 kopen al allebei in bij de inkoopcombinatie Bijeen. Hoeveel geld er bespaard kan worden door de samenvoeging van de ondernemingen wilde het management donderdag niet zeggen.
Jumbo neemt C1000 over van investeringsmaatschappij CVC Capital Partners. De financiering wordt geregeld door ABN Amro, ING en Rabobank. Jumbo steekt geen eigen geld in de transactie, maar wil de lening ,,binnen een beperkt aantal jaren” afbetalen. De overname moet nog wel worden voorgelegd aan de mededingingsautoriteiten. Jumbo zal een nog onbekend aantal winkels moeten afstoten, is de verwachting.
Rood of geel
Het uitgangspunt is dat zowel de Jumboformule als de C1000 Rood-formule blijft bestaan. Van de circa 460 bestaande C1000-winkels zijn circa 100 inmiddels overgegaan op de nieuwe Rood-formule. 60 winkels zullen dat volgend jaar doen. De rest zou in theorie kunnen kiezen of zij 'Jumbo-geel' of 'rood' worden. Hoeveel winkels naar een Jumbo-formule kunnen overstappen liet het management van de bedrijven donderdag in het midden.
De Consumentenbond meent dat de overname van C1000 door Jumbo niet slecht is voor de klant. ,,Maar wij blijven het monitoren. Er moet voldoende keuzevrijheid overblijven qua prijzen en winkels'', zei een woordvoerster.
Meer prijsdruk
Specialisten in de supermarktbranche denken verschillend over de gevolgen van de overname voor de prijzen van artikelen. Supermarktdeskundige Paul Moers zei dat de Nederlandse supermarktprijzen de laagste zijn in Europa. ,,Ik voorzie zelfs meer prijsdruk, want Albert Heijn zal het marktaandeel dat het de afgelopen jaren heeft teruggewonnen, niet willen prijsgeven'', aldus Moers.
Marketingstrateeg Gerard Rutte voorziet dat de markt gaat stabiliseren en dat van prijsverlagingen geen sprake zal zijn. ,,Ik denk dat ze eerder omhooggaan.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl