De supermarkten van Jumbo hebben in de eerste twee maanden van dit jaar een omzetgroei van meer dan drie procent geboekt. Dat is veel hoger dan het gemiddelde van de markt.
Dat geeft financieel directeur Ton van der Veen vrijdag aan tegenover Het Financieele Dagblad.
Volgens onderzoeksbureau GfK groeide de supermarktomzet in Nederland in de eerste twee maanden van 2014 per saldo met 0,9 procent. De supermarkten van Jumbo zaten daar met meer dan drie procent groei ruim boven, aldus de financieel directeur.
Jumbo heeft naast 391 eigen zaken ook nog 267 C-1000 winkels die geleidelijk worden omgebouwd naar Jumbo-zaken. De omzet bij C-100 blijft volgens de Jumb0directeur wel iets achter bij het marktgemiddelde.
Jumbo profiteert van scherpere prijzen
De omzetgroei bij Jumbo zelf is volgens het bedrijf het gevolg van een scherper prijsbeleid. Naast de ‘laagste prijsgarantie’, werkt Jumbo nu ook met ‘blijvende prijsiconen’ en ‘superdeals’.
Tegenover het FD stelt directeur Van Veen overigens dat geen sprake is van uitzonderlijke prijsdruk. "De actiedruk (deel omzet dat met korting wordt verkocht, red) ligt landelijk rond de 20 procent. Bij C1000 in de piekweken zelfs richting 30 procent. Bij Jumbo gaan we niet verder dan 7 tot 8 procent."
AH heeft het zwaarder
De eigen zaken van Jumbo lijken dit jaar in ieder geval een inhaalslag te maken op Albert Heijn, dat afgelopen september het startsein gaf voor een prijzenslag onder supermarkten.
Vakblad Distrifood rapporteerde deze maand dat veel franchisers van Albert Heijn last hebben van ondergemiddelde omzetten. ”De sterk onder druk staande omzet van het bedrijf wordt vooral veroorzaakt door een lagere gemiddelde besteding. AH wil die omzetdaling pareren door klanten te verleiden een extra product of extra producten in de winkelkar te laten leggen”, aldus het vakblad.
Lees ook:
Albert Heijn worstelt met omzetdip bij start 2014
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl