- Snoepjes van Haribo en frisdrank van Coca-Cola zijn op dit moment “beperkt verkrijgbaar” bij Jumbo.
- De supermarktketen kondigde vorige week aan in te zetten op meer prijsverlagingen, maar heeft nog geen nieuwe prijsafspraken weten te maken met de twee leveranciers.
- Jumbo durft nog niet in te schatten wanneer de leveringsproblemen zijn opgelost.
- Lees ook: Jumbo mikt op lagere prijzen om marktaandeel terug te winnen: ‘Klant gespitst op koopjes’
Snoepjes van Haribo en flessen Coca-Cola zijn op dit moment “beperkt verkrijgbaar” bij Jumbo. Dat komt doordat de supermarktketen nog geen nieuwe prijsafspraken heeft kunnen maken met de twee leveranciers, bevestigt een woordvoerder na berichtgeving van vakblad Distrifood. “Vanzelfsprekend is dit vervelend voor onze klanten en bieden wij hen goede alternatieven aan”, klinkt het.
Veel van de snoepproducten van Haribo zijn helemaal niet leverbaar volgens de website van de supermarkt. Veel van de frisdranken van Coca-Cola zijn nu nog wel te bestellen. “Afhankelijk van beschikbare voorraden is een product wel of niet verkrijgbaar. Dat kan per winkel verschillen”, meldt de woordvoerder.
Jumbo durft nog niet in te schatten wanneer de leveringsproblemen zijn opgelost. Vorig jaar waren Mars-repen en producten van Nestlé zoals Whiskas-dierenvoeding en Maggi-blokjes al moeilijker te krijgen bij de keten door strubbelingen in de prijsonderhandelingen. Dat conflict werd toen pas na maanden opgelost.
Jumbo wil lagere prijzen en onderhandelt stevig met A-merken
Vorige week kondigde Jumbo aan door te willen gaan met prijsverlagingen om verloren marktaandeel terug te winnen. Het familiebedrijf merkt dat klanten steeds meer gespitst op koopjes en minder “winkelvast” zijn, als gevolg van de gedaalde koopkracht.
Jumbo verlaagde afgelopen jaar naar eigen zeggen de prijzen van ruim duizend producten. Voor 2024 staan nog "duizenden prijsverlagingen" op de planning, stelt topman Ton van Veen. Daarnaast zegt de keten "terughoudend" te zijn met prijsverhogingen voor zowel A-merkproducten als huismerkartikelen.
Het supermarktbedrijf waagt zich niet aan het geven van verwachtingen voor 2024 door aanhoudende onzekere marktomstandigheden. Wel denkt het te gaan profiteren van de samenwerking met twee grote internationale inkooporganisaties. De gezamenlijke prijsonderhandelingen van Europese supermarktbedrijven met leveranciers van A-merken moet leiden tot goedkopere producten.