Sligro heeft een overnamebod op zijn supermarktketen EMTÉ van de hand gewezen. Dat maakte de onderneming donderdag bekend, zonder de geïnteresseerde partijen bij naam te noemen. De Telegraaf had eerder gemeld dat Jumbo samen met een andere partij zijn branchegenoot zou willen inlijven.
Sligro laat weten dat het “met enige regelmaat” benaderd wordt met voorstellen tot een overname van of samenwerking met EMTÉ. “Dergelijke biedingen zijn op dit moment niet opportuun”, aldus het groothandelsbedrijf. Jumbo wilde niet reageren op geruchten in de markt.
EMTÉ kampt al langer met een dalende omzet, terwijl de meeste branchegenoten de verkopen juist zien stijgen. De introductie van een nieuwe winkelformule heeft het tij tot dusver niet kunnen keren. Daarom houdt Sligro momenteel verschillende toekomstscenario’s tegen het licht. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers over twee weken presenteert het bedrijf de uitkomsten van die evaluatie.
Daarbij houdt Sligro naar eigen zeggen alle opties open. Maar een verkoop van de geplaagde supermarkttak, waar sommige analisten die het bedrijf volgen al geruime tijd voor pleiten, heeft volgens topman Koen Slippens en financieel directeur Rob van der Sluijs, “duidelijk niet onze voorkeur”.
Wat moeten de Sligro-supermarkten kosten?
Sligro is op de beurs zo’n 1,7 miljard euro waard. Dat gaat uiteraard niet alleen om de supermarktenketen. Daarnaast heeft Sligro ook een afdeling genaamd foodservice, de groothandelwinkels en een cateraar voor de zorgmarkt. De Emté-supermarkten waren in 2016 verantwoordelijk voor ongeveer 30 procent van de omzet en 16 procent van de winst van Sligro als geheel.
De winstmarge van de Sligro-supermarkten ligt op 3 procent. De afdeling foodservice leverde een winstmarge van 6,6 procent op. Geen wonder dat er binnen Sligro twijfels zijn over de supermarkten.
Een directe vergelijking is lastig, maar duidelijk is dat de winstmarge van 3 procent niet geweldig is. Ahold Delhaize haalde in 2016 in Nederland bijvoorbeeld een winstmarge van bijna 5 procent. Dat heeft natuurlijk ook met omvang te maken. Hoe groter het bedrijf, hoe efficiënter er te werk kan worden gegaan. Jumbo zal ongetwijfeld ook denken dat het een betere winstmarge uit de Emté-winkels kan persen, daar is het begrip synergie voor uitgevonden.
Dan komt natuurlijk de vraag: hoeveel zou Sligro ongeveer moeten kosten? De uiteindelijke overnamesom is een product van onderhandelingen, maar wat de waarde van de Emté-supermarkten is, valt met een vlugge berekening wel ongeveer te achterhalen.
De makkelijkste manier is om te zeggen dat de supermarkten verantwoordelijk zijn voor een zesde van de totale winst van Sligro. Dus is de beurswaarde van de supermarkten ook een zesde van Sligro als geheel: zo'n 280 miljoen euro.
Vergelijking met Ahold
Een andere manier is de vergelijking met Ahold Nederland. De winstmarge van Sligro (3 procent) is ongeveer drie vijfde van die van Ahold Nederland (5 procent). Dan pakken we de koers/winst-verhouding van Ahold Delhaize over 2016 erbij: die is ongeveer 17. Kanttekening daarbij: een k/w-verhouding van Ahold Nederland is er natuurlijk niet, maar aangezien de winstmarge van Ahold Nederland een procentpunt hoger ligt dan die van Ahold Delhaize als geheel zou je zelfs kunnen stellen dat Ahold Nederland op zich een nog hogere k/w-verhouding zou moeten hebben.
Maar we rekenen nu even met de k/w-verhouding van 17. Om die van de Sligro-supermarkten ongeveer te berekenen zouden we vanwege de kleinere winstmarge drie vijfde van Aholds k/w-verhouding moeten aanhouden: ongeveer 10. De winst (EBITDA) van de Sligro-supermarkten was 25 miljoen euro, doen we dat keer 10 komen we uit op een waarde van 250 miljoen euro.
Nattevingerwerk
Het is natuurlijk een beetje nattevingerwerk om zo de waarde van de supermarkten van Sligro te berekenen, maar het geeft wel een indicatie. Op basis van het boekjaar 2016 kun je stellen dat de supermarkten zo'n 250 à 300 miljoen euro waard moeten zijn.
Mocht het tot een overname komen, zal een uiteindelijke overnameprijs altijd afhangen van de onderhandelingen. Jumbo zal wijzen op de lage winstmarge en dat tegelijk als een kans zien om zelf meer winst uit de supermarkten te persen. Tegelijk zal Sligro inzetten op die potentie en op basis van de omzetcijfers een hogere prijs willen bedingen.