Sportreus Nike stopt met de productie van golfclubs en andere uitrusting voor de golfsport zoals tassen en ballen. Het Amerikaanse bedrijf kampt met een tanende interesse van consumenten in de sport. Wel blijft het golfschoenen en -kleding maken.

Nike zag de omzet in zijn golftak in het afgelopen boekjaar, dat liep tot en met mei, met ruim 8 procent dalen tot 706 miljoen dollar. Daarmee was het de slechtstpresterende divisie van de sportgigant. Ook in voorgaande jaren zag Nike de omzet bij golf al dalen.

Nike profiteerde jarenlang van de samenwerking met golflegende Tiger Woods. De naamdrager van een kledinglijn van Nike zette de sport de afgelopen decennia wereldwijd op de kaart. Maar van de dominantie van Woods van weleer is momenteel niet veel meer over. Ook raakte diens imago in het slob na een reeks schandalen.

Met de ondergang van Woods verloor niet alleen Nike, maar de hele golfsport zijn grootste boegbeeld. Golf zit in het slob: het is minder populair dan in de hoogtijdagen van Woods, en voornamelijk de jeugd vindt het niet interessant meer.

De crisis speelt daar mogelijk ook een rol in: golf is een dure sport, en steeds meer jongeren kampen met schulden en zijn werkloos.

Eerder zette Nike-concurrent Adidas een groot deel van zijn golfdivisie ook al in de etalage, omdat het een rem op de winstgroei van de onderneming zet.

ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl