Jonge, werkloze piloten worden uitgebuit door bepaalde luchtvaartmaatschappijen. Om werkervaring op te doen moeten ze dokken.
Ze betalen 30.000 tot 50.000 euro aan vliegmaatschappijen om 4 tot 6 maanden te mogen vliegen, zo meldde pilotenvakbond VNV dinsdag.
Door onder meer de economische crisis zitten 1200 tot 1300 Nederlandse afgestudeerde piloten werkloos thuis. Om hun kansen op een baan te vergroten, doet een deel van hen tegen betaling werkervaring op bij Ryanair (West-Europa), Wizz Air (Oost-Europa) en Lion Air (Indonesië), aldus de bond.
De opgedane vlieguren en verkregen ’type rating’, de bevoegdheid om een bepaald type toestel te besturen, maakt hen iets aantrekkelijker voor de arbeidsmarkt, maar de piloten krijgen geen enkele financiële vergoeding voor hun werkdagen.
Zo’n 250 aspirantpiloten doen momenteel ervaring op via dit ‘pay-to-fly-programma’ of hebben dat al gedaan, denkt de bond, die dat een ,,wanhoopsdaad” noemt.
,,Deze jongens en meisjes hebben na hun afstuderen al 1,5 ton schuld en komen vervolgens niet aan de bak als piloot. Dat is moeilijk, want ze zijn immers maar voor één ding opgeleid en vliegen is hun droom'', aldus een woordvoerder. ,,Het zou al anders zijn wanneer je na zo’n periode een vast contract zou kunnen krijgen, maar je wordt na een half jaar gewoon aan de kant gezet met slechts iets meer arbeidsperspectief.''
Maatschappijen als Air France-KLM, British Airways en Lufthansa werken niet volgens het pay-to-fly-programma, aldus de VNV.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl