Mediamagnaat John de Mol wil partner Sanoma uitkopen bij tv-bedrijf SBS.

Dat meldt Het Financieele Dagblad donderdag, zich baserend op bronnen bij SBS en Sanoma.

De Mol heeft naar verluidt een bod gedaan om de 67 procent van SBS die de Finse mediaconcern Sanoma bezit, voor 373 miljoen euro over te nemen.

Reden is dat De Mol ontevreden is over de manier waarop de Finnen SBS aansturen. De kloof tussen ’tv-man’ De Mol en uitgever Sanoma zou groot zijn, aldus het FD.

Het vertrek van Dick Molman, topman van Sanoma Nederland, dit jaar en diens vervanging door door ex-Reed Elsevier bestuurder Peter de Mönnink – die meer als een pure uitgever wordt gezien – zou ook verbazing hebben gewekt in het kamp van De Mol, meldt de krant.

De Mol, SBS en Sanoma

In 2011 kocht Sanoma samen met de Mol  voor meer dan 1 miljard euro SBS - eigenaar van de zenders SBS6, Net5 en ook van Veronica plus en Veronica Magazine. Op die overname zijn inmiddels honderden miljoenen euro's afgeschreven.

De Mol zou, zo blijkt uit een brief waarop het FD zich baseert, 25 keer de verwachte brutowinst van SBS - te weten 21 miljoen euro - over dit jaar willen betalen. Daarmee zou SBS zo'n 520 miljoen euro waard zijn. Maar omdat er nog een aandeelhouderslening verrekend moet worden en De Mol zijn belang in Veronica Magazine zou verkopen, houdt Sanoma er in het overnamevoorstel van De Mol 373 miljoen euro aan over.

Investeren in tv

Volgens de bronnen van het FD vindt De Mol dat het Finse mediabedrijf Sanoma te weinig heeft geïnvesteerd in SBS, onder meer in de digitale activiteiten. Sanoma zou te sterk sturen op kostenreductie, terwijl De Mol een offensieve strategie wil hanteren om de concurrentie in het tv-landschap het hoofd te bieden.

Sanoma reageerde vanochtend tegen persbureau ANP met de medeling dat SBS niet te koop staat. "We zijn meer vastberaden dan ooit om van SBS een succes te maken'', aldus de woordvoerder van Sanoma.

Enkele weken geleden kondigde Sanoma - onder meer uitgever van van Libelle en Margriet, en eigenaar van Nu.nl - bij de uitgeeftak een grote reorganisatie aan. Het aantal titels wordt beperkt en er verdwijnen vijfhonderd banen.

Lees ook

Sanoma hakt stevig: Nieuwe Revu en Playboy in de etalage

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl