Mediabedrijf Talpa Network heeft vanaf donderdag het YouTubekanaal StukTV in handen. Volgens het bedrijf van John de Mol is het voor het eerst dat een mediabedrijf in Nederland een YouTubekanaal overneemt. Het is niet bekend wat Talpa voor het videokanaal betaalt.
StukTV, dat zes jaar geleden is opgericht door Giel de Winter, Stefan Jurriens en Thomas van der Vlugt, heeft meer dan 1,9 miljoen abonnees en meer dan 700 miljoen views. Het wordt toegevoegd aan het onderdeel Social van Talpa, dat met StukTV vooral jongeren wil bereiken. De Winter treedt als Creative Director toe tot het managementteam van Social.
“Zij spreken een doelgroep aan die via traditionele media heel moeilijk te bereiken is en wat ze maken is geweldig. Ik ben fan”, zegt De Mol over de drie oprichters. “Met de overname van StukTV maken wij een statement: wij willen ook in het online social domein, het Nederlandse mediabedrijf worden.”
RTL was ook in gesprek met StukTV, maar vond de prijs te hoog. RTL wenst StukTV het allerbeste bij Talpa en zet de kaarten op de eigen merken die “het grootste online entertainment netwerk van Nederland” vormen.
Talpa Network is het bedrijf achter onder meer de televisiezenders SBS6, Net5 en Veronica. Ook Radio 538, Sky Radio en Radio 10 horen erbij, alsmede digitale titels als KIJK, JUKE en VoetbalTV.
Eerder dit jaar nam Talpa ook persbureau ANP over. Het ANP bedient het overgrote deel van de Nederlandse mediabedrijven met nieuws, foto’s, video en radiobulletins. Daarnaast levert het persbureau diensten aan bedrijven op het gebied van mediadistributie en analyse.
John de Mol probeerde ook lange tijd om de Telegraaf Media Groep in te lijven, maar slaagde daar uiteindelijk niet in.