De cirkel lijkt rond: mediamagnaat en miljardair John de Mol heeft ruim 20 procent van Telegraaf Media Groep (TMG) in handen.
De Mol heeft zijn belang in Telegraaf Media deze week vergroot naar 20,15 procent, zo blijkt uit een melding bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Eerder deze week bleek dat De Mol een belang van 18,4 procent hield in TMG. De opbouw van dat belang leek een kwestie van stuivertje wisselen met investeringsmaatschappij Dasym, die wordt geleid door Frank Botman – De Mol was zelf naar verluidt een belangrijke belegger in Dasym.
Bij een melding in januari 2009 bleek dat Dasym destijds 20,06 procent van de aandelen TMG had, met een evenredig stemrecht. Maar dat belang is naar nul afgebouwd, zo werd begin deze week bekend. Omgekeerd heeft De Mol inmiddels dus ruim 20 procent van De Telegraaf in handen.
Vermogensbeheerder Botman van Dasym uitte eerder kritiek op het afgelopen december gelanceerde overnamebod van het Belgische Mediahuis op Telegraaf Media. Onduidelijk is nog hoe De Mol hierover denkt.
De Mol werkt al samen met Telegraaf Media op het gebied van commerciële radio en tv. Afgelopen jaar maakten Telegraaf Media en Talpa, het mediabedrijf van De Mol, bekend hun radioactiviteiten onder één dak brengen te brengen, samen met Talpa’s meerderheidsbelang in het bedrijf One Media Sales.
Radiozenders Sky Radio en Veronica verhuizen daarbij van Telegraaf Media naar een nieuw bedrijf samen met de radiozenders van Talpa, waaronder Radio 538.
Overnamebod Telegraaf Media
Mediahuis, in Nederland eigenaar van NRC Handelsblad, biedt samen met grootaandeelhouder VP Exploitatie 243 miljoen euro voor het moederbedrijf van De Telegraaf, of 5,25 euro per aandeel. VP Exploitatie is het investeringsvehikel van de familie Van Puijenbroek. Die heeft een belang van 40 procent in TMG.
Mediahuis en VP Exploitatie meldden afgelopen week zich verzekerd te weten van ruim de helft van de aandelen in Telegraaf Media Groep.
Bindende afspraken
Volgens Mediahuis en de familie Van Puijenbroek zijn er bindende afspraken gemaakt met aandeelhouders Delta Lloyd en Navitas. Zij zullen hun belangen aanbieden. Daarmee zijn Mediahuis en VP nu al verzekerd van ruim 55 procent van de aandelen. Delta Lloyd meldde dinsdag overigens dat zijn belang in Telegraaf Media ruim 11 procent bedraagt.
Het overnamebod kan volgens een woordvoerder van de bieders rekenen op “brede steun van de aandeelhouders”. Doel is om tot een bindend overnamebod te komen waar ook bestuur en commissarissen van TMG achter staan.
De Mol heeft zich zelf nog niet uitgelaten over het bod op De Telegraaf.
Reorganisatie Telegraaf Media
TMG kampt al jaren met tegenvallende advertentie-inkomsten. Afgelopen jaar kondigde TMG een grote reorganisatie aan waarbij de kosten met twintig procent moeten worden verminderd.
Als de overname doorgaat, zouden alle grote Nederlandse kranten een Belgische eigenaar hebben. NRC Handelsblad en nrc.next werden in 2015 al overgenomen door Mediahuis. De Persgroep kwam in 2003 op de Nederlandse markt met de overname van Het Parool, en heeft tegenwoordig ook het AD, de Volkskrant, Trouw en regionale kranten als Brabants Dagblad en De Gelderlander in bezit.
Bij een overname zijn kostenvoordelen te halen, bijvoorbeeld bij het drukken en distribueren van kranten. Daarnaast speelt schaalgrootte een rol op de krimpende markt voor advertenties in gedrukte kranten, terwijl er ook online voordelen te halen zijn.