De overnamestrijd rond de Telegraaf Media Groep (TMG) is eindelijk afgerond.
John de Mol verkoopt zijn minderheidsbelang van iets meer dan 29 procent in TMG na een lange strijd aan het Vlaamse mediabedrijf Mediahuis. Tegelijkertijd verkoopt TMG zijn belang in Talpa Radio aan John de Mol’s investeringsmaatschappij Talpa.
De merken die Mediahuis in Nederland heeft zijn NRC Media en De Limburger/Limburgs Dagblad.
Mediahuis betaalt 6 euro in contanten per aandeel TMG aan Talpa. Dat is dezelfde prijs die Mediahuis eerder overhad voor de aandelen ten tijde van het openbare bod op het moederbedrijf van de Telegraaf.
De totale overnamesom voor het belang van Talpa komt neer op ruim 81 miljoen euro.
De drie betrokken partijen melden dat de koopprijs die Talpa in contanten betaalt voor het belang van 23 procent in Talpa Radio een boekwinst van ruim 8 miljoen euro oplevert voor TMG.
De deals zijn volgens Talpa, TMG en Mediahuis onlosmakelijk met elkaar verbonden en moeten nog worden goedgekeurd door de medezeggenschapsraad van TMG. Wanneer die zich erover buigt is nog niet bekend.
Mediahuis en TMG konden desgevraagd nog niet zeggen of de deal gevolgen heeft voor de beursnotering van TMG. Mediahuis had bij de laatste publiekelijk gemelde tussenstand bijna 65 procent van de aandelen in handen en komt nu uit op bijna 94 procent van de aandelen. Dat zou ruim voldoende zijn voor een beursexit, omdat er waarschijnlijk nauwelijks nog vrij verhandelbare aandelen zijn.
De transacties hebben geen negatieve gevolgen voor de organisatie en de werkgelegenheid bij TMG. TMG-topman Marc Vangeel zegt dat de deal de rust weer bij het bedrijf terugbrengt, waardoor weer vooruitgekeken kan worden. "Dit bedrijf weer sterk en leidend maken, is en blijft ons belangrijkste doel.”
De radiodeal is volgens Talpa van groot belang voor het net opgerichte overkoepelende mediabedrijf Talpa Networks. "Voor de uitrol van Talpa Network is het strategisch gezien van enorme waarde om alle aandelen van het radiobedrijf in bezit te hebben en daar hebben we op aangestuurd", zegt topman Pim Schmitz.
Mediahuis-eindverantwoordelijke Gert Ysebaert zegt blij te zijn met het einde van het proces. "We zullen met volle kracht de nieuwe koers voor TMG voortzetten. Dat is goed voor alle partijen.”
John de Mol probeerde lang TMG volledig in te lijven. Dat lukte niet omdat de familie Van Puijenbroek die grootaandeelhouder is in TMG, de voorkeur gaf aan een alliantie met Mediahuis.