Het productiebedrijf voor tv-formats Talpa van John de Mol heeft een grote tv-deal gesloten in Duitsland. Talpa expandeert, terwijl het zelf ook min of meer te koop staat.

Tv-producent Talpa neemt bijna de helft (49,9 procent) van de aandelen in het Duitse televisieproductiebedrijf Schwartzkopff TV over. De onderneming wordt omgedoopt tot Talpa Germany. Dat maakte het mediabedrijf van John de Mol maandag bekend.

Schwartzkopff TV is een volle dochteronderneming van het Duitse mediaconcern Axel Springer. “Met deze stap bevestigen Schwartzkopff TV en Talpa hun succesvolle samenwerking op de Duitse tv-markt”, aldus Talpa.

Talpa in Duitsland

Schwartzkopff TV werd in 1993 opgericht en is sinds 1999 onderdeel van Axel Springer. Het productiebedrijf, met kantoren in Hamburg en Berlijn, beschikt over een uiteenlopende portefeuille die reikt van muziekshows tot gala’s en evenementen. Het bedrijf produceert meer dan 180 uur televisie per jaar voor zenders als RTL, ProSieben, Sat.1, Vox en ZDF.

De Mol timmert de laatste tijd hard aan de weg om zijn media-imperium uit te breiden. Vorige week maakte de miljardair nog de oprichting bekend van een nieuw bedrijf in Dubai om lokale Arabischtalige versies te maken van bekende Talpa-programma’s. Ook gaat de tv-producent Talpa voor de Chinese markt een realityshow ontwikkelen van het genre Big Brother en Utopia, zo werd vorige maand bekend.

John de Mol en Talpa

Medio september meldde Het Financieele Dagblad dat Talpa zelf min of meer in de etalage staat. Talpa is niet alleen een productiebedrijf maar ook een beleggingsvehikel mediatycoon De Mol.

Volgens de bronnen die het FD aanhaalde kan de verkoop van Talpa nog maanden op zich laten wachten, maar is er een duidelijke bedrijfslogica.

Voor traditionele uitbaters van tv-zenders en kabelbedrijven is het belangrijker geworden om interessante ‘content’ te hebben. Dit vanwege de opkomst van partijen als Netflix, een Amerikaans bedrijf dat series en films via live-internetverbindingen aanbiedt. Een productiemaatschappij van tv-formats als Talpa met eigen content is daarom interessant voor grote mediaconcerns.

Omgekeerd kan het voor een relatief kleine speler als Talpa aantrekkelijk zijn om binnen een groter mediahuis te opereren, omdat hiermee financiële- en productierisico’s beter gespreid worden. Als een format zoals The Voice succesvol is, levert dat een kaskraker op. Maar omgekeerd is de financiële aderlating ook groot als een tv-format waarin flink wordt geïnvesteerd, mislukt. Binnen een groter geheel valt dat risico beter op te vangen.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl