Oprichter en bestuursvoorzitter Jitse Groen van Takeaway.com – het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl – maakt zich bepaald geen zorgen om concurrenten in Nederland. Dan gaat het om maaltijdbezorgdiensten zoals Foodora, Uber Eats en Deliveroo.
De diensten zijn niet efficiënt genoeg en hebben weinig potentieel om veel winst te maken, aldus Groen.
“Ik snap dat als je in Amsterdam woont, het erop lijkt dat dit soort diensten erg groot zijn. Maar vergeleken met ons zijn ze piepklein. Het aantal bestellingen valt in het niet met ons”, aldus Groen in gesprek met Business Insider.
Volgens de TakeAway-oprichter is het concept van genoemde concurrenten verre van efficiënt. “Ga naar een restaurant en je ziet een paar van die fietsers die zitten te wachten op dat eten, een beetje te lanterfanten. Tja. Dat is wel helder, toch?”
Groen ziet wel dat het consumentenperspectief interessant is, maar vanuit zakelijk oogpunt ligt dat anders. “Als je 1000 maaltijden per fiets moet bezorgen, heb je 1000 fietsers nodig en moet je ook 1000 mensen verzekeren. Dit is een hele kleine tak van sport.”
Aankoop van bestellingen
TakeAway onderscheidt zich van deze diensten door zich hoofdzakelijk te richten op het aankopen van bestellingen, niet zo zeer het bezorgen van eten. Sinds 2016 doet Thuisbezorgd wel aan het bezorgen van maaltijden. Het bedrijf van Jitse Groen ziet dat alleen niet als een corebusiness, meer als service naar restaurants toe die zelf geen bezorgdienst hebben.
Thuisbezorgd.nl, de Nederlandse tak van TakeAway, is veruit de grootste speler in de Nederlandse markt voor online maaltijdbestellingen.
Het bedrijf investeert momenteel ook flink in het buitenland. Vooral in Duitsland - waar het ook de grootste speler is - geeft het bedrijf veel uit aan marketing om marktaandeel weg te kapen bij concurrenten, zo blijkt uit de vorige week gepubliceerde kwartaalcijfers. Mede daardoor maakt het bedrijf nog verlies. Over twee jaar wil TakeAway winstgevend zijn.