Jitse Groen bracht zijn bedrijf TakeAway.com in 2016 jaar naar de beurs en werd in één klap ruim 380 miljoen euro waard.
Thuisbezorgd, de Nederlandse tak van zijn bedrijf, is in Nederland al jaren oppermachtig. Na het succes in het thuisland dendert hij nu door in Duitsland, waar de Duitse tak Lieferando inmiddels marktleider is (maar dat is nog niet genoeg voor Groen).
Ook Thuisbezorgd, opgericht in 2000, begon ooit klein. Business Insider sprak met CEO Jitse Groen en vroeg hem wat zijn belangrijkste tip is voor elke jonge ondernemer die er van droomt haar of zijn bedrijf ook naar dit soort hoogtes te leiden:
“Als je dit allemaal gaat analyseren, dan denk ik dat het erop neer komt dat wij nog steeds de meeste waarde hechten aan waar wij groot mee zijn geworden. We zijn groot geworden met het aankopen van bestellingen, en daar zijn we gewoon ontzettend goed in geworden.”
Een goede focus is volgens Groen dus het allerbelangrijkste geweest voor het succes van TakeAway. De rest van het product is daaromheen gebouwd, legt Groen uit. Denk bijvoorbeeld aan de bezorgservice van Thuisbezorgd, voor restaurants die geen eigen bezorgservice hebben.
Dat soort extra diensten zijn mogelijk omdat het bedrijf zijn corebusiness goed op orde heeft, zegt Groen. “Ons kernproduct staat als een huis, als een soort tank. Die dendert gewoon voort.”