Kledingconcern Abercrombie & Fitch haalt alle merknamen van z’n tienerkleding.
Ooit lag je er op het schoolplein uit als je geen merkkleding aanhad, maar die tijden lijken voorbij. Tieners willen de mode bijhouden en gaan daarom vaker shoppen, maar hebben daarbij wel minder te besteden.
Traditionele kledingketens hebben moeite om de snel wisselende trends bij te houden, zou je kunnen concluderen uit de teleurstellende resultaten van de Amerikaanse keten Hollister, die zich voornamelijk op tieners richt.
Omzet loopt terug
Hollister is eigendom van Abercrombie & Fitch, dat donderdag bekendmaakte dat de verkoop bij Hollister met tien procent was teruggelopen vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De Abercrombie & Fitch-winkels zelf deden het iets beter: daar liep de verkoop slechts met 1 procent terug, vergeleken met een terugval van 10 procent een jaar eerder.
Tijd voor drastische maatregelen. Abercrombie maakte meteen bekend dat alle kleding met een merknaam erop uit de Hollister-schappen gaat. Hollister lag tot dusver vol met shirtjes en truien waarop trots de naam van de winkel staat, maar dat kán dus heden ten dage niet meer.
Winkels verliezen surf-look
Tegen de volgende lente moet er geen Hollister-kleding meer in de winkels te vinden zijn. Eerder dit jaar kondigde Abercrombie al een verbouwing van de Hollister-winkels aan, om het concept beter te laten concurreren met bijvoorbeeld H&M. Mode op de catwalk moet sneller worden vertaald naar het winkelaanbod. Tot dusverre hadden Hollister-winkels een Californische surf-uitstraling, maar de winkels worden iets chiquer.
Abercrombie introduceerde de Hollister-winkels in 2000. Er zijn er wereldwijd inmiddels 600 van, ongeveer het dubbele van het aantal Abercrombie-winkels. In de VS wil het concern 60 tot 70 filialen sluiten, vooral Hollisters.
Lees ook
Modeketens doen angorawol in de ban na dit gruwelijke filmpje
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl