Het Noorden stond (voor de verandering) in de schijnwerpers tijdens het eerste verkiezingsdebat, georganiseerd door de regionale omroepen van de noordelijke provincies. Veel aandacht dus voor de gaswinning (iedereen vindt dat die omlaag moet) in Groningen, maar ook Tesla.
Minister Henk Kamp (Economische Zaken) lobbyt momenteel hard om Tesla naar Nederland te laten komen. Het autobedrijf heeft al gezegd dat het een nieuwe batterijfabriek in Europa wil openen, maar waar precies is nog niet bekend.
Voor de drie noordelijke provincies aanleiding om een speciale website op te tuigen en campagne te voeren om de tweede gigafabriek van Tesla naar het noorden van het land te halen.
Volgens de voorstanders is het een toplocatie voor zo’n fabriek: veel ruimte, veel groene energie en bovendien is de eerste elektrische auto ooit daar gebouwd (hoewel daar de meningen over zijn verdeeld.)
GroenLinks-voorman Jesse Klaver maakte tijdens het debat echter vrij duidelijk dat hij helemaal niets ziet in het plan:
"Laat ik heel helder zijn. Ik vind het geen verstandige lobby om Tesla naar het Noorden te halen. Ik denk dat dat veel beter in de Car Valley bij Brainport past."
Halbe Zijlstra van de VVD sloot zich later aan bij GroenLinks.
Klaver doelt met Car Valley op het gebied in Brabant waar nu al veel autobedrijven zitten. VDL Groep bijvoorbeeld, dat onder meer personenauto’s in elkaar zet, zit er al. En niet onbelangrijk, Tesla heeft zelf een assemblagelocatie in Brabant.
De meeste fractievoorzitters weigeren de droom van het Noorden echter te verstoren. De overheid kan een bedrijf niet vertellen waar het zich moet vestigen, maar de provincies moeten vooral campagnevoeren als ze dat willen, luidde het het antwoord van de meeste fractievoorzitters van de aanwezige partijen.
Of Tesla überhaupt naar Nederland komt, is overigens ook nog maar de vraag. Duitsland heeft uiteraard ook een gigantische auto-industrie, en Polen en Slowakije trekken ook veel bedrijven uit de auto-industrie.