Een bedrag van
8,5 miljard dollar
neertellen voor een verliesgevend bedrijf dat twee
jaar geleden voor nog geen drie miljard dollar over de toonbank ging. Je
moet maar durven.

Microsoft-topman Steve Ballmer doet met de aankoop van bel- en videodienst
Skype z’n grootste overname ooit. Financieel is het geen ingewikkelde deal:
Microsoft bulkt van het geld en had eind maart liefst vijftig miljard dollar
aan kasgeld en middelen die zo in contanten kunnen worden omgezet.

Winnaars
Exclusief schulden van circa één miljard dollar, betaalt Microsoft voor de
aandelen van Skype ongeveer 7,5 miljard dollar. Daarmee is meteen ook
duidelijk wie de onbetwiste winnaars zijn van de deal: de huidige eigenaren
van Skype, waaronder de oorspronkelijke oprichters Niklas Zennstrom en Janus
Friis. En natuurlijk Marktplaats-eigenaar Ebay, die Skype in 2005 kocht en
in 2009 deels doorverkocht aan private investeerders, maar een belang van 30
procent hield.

Zennstrom en Friis zien een investering van ruim 300 miljoen dollar twee jaar
geleden pakweg drie keer over de kop gaan. Ebay, dat van Skype nooit een
zakelijk succes wist te maken, houdt aan de verkoop tenminste een aardig
zakcentje over.

Maar wat wint Microsoft eigenlijk? De maker van Windows en de kantoorsoftware
Office kampt al jaren met een internetprobleem. Microsoft heeft op het web
nooit het succes van bedrijven als Google en Facebook kunnen evenaren.
Bovendien is Microsoft met mobiele toepassingen voorbijgestreefd door de
iPhone en iPad van Apple.

Skype op de smartphone
Skype lijkt in eerste instantie vooral geschikt om de
alliantie
die Microsoft eerder dit jaar sloot met de kwakkelende
mobieltjesmaker Nokia een impuls te geven. Een combinatie van een nieuwe
smartphone van Nokia die draait op besturingssysteem Windows Phone,
inclusief de beldiensten van Skype, levert in theorie een interessante
combinatie op.

Kijk je naar het verdienmodel van Skype, dan is echter niet meteen duidelijk
dat Microsoft hiermee bakken geld gaat verdienen. Skype had eind
vorig jaar
663 miljoen accounts. Daarvan telden er 145 miljoen mee als
'connected', dat wil zeggen dat vanaf deze accounts daarwerkelijk regelmatig
wordt ingelogd.

Betalen buiten Skype
Het gros van de gebruikers zet Skype in als gratis bel- en videodienst.
Slechts 8,8 miljoen gebruikers betaalden in 2010 voor diensten van Skype.
Dominante inkomstenbron was SkypeOut, de dienst die klanten geld laat
betalen als ze vanaf Skype naar een vast of mobiel telefoonnummer bellen.

Dat Skype het aardig zal doen als mobiele chatdienst op smartphones van
Nokia-Microsoft, die moeten concurreren met vergelijkbare diensten van
bijvoorbeeld Blackberry, is wel voor te stellen. Maar dat bellen vanuit een
chatdienst naar betaalde nummers echt veel gaat opleveren, is minder
duidelijk.

KPN-topman Eelco Blok schetste
dinsdag
onverbloemd welke kant het opgaat. "Het aantal mobiele
belminuten zal afnemen en sms'en vlakt af." Reden voor bedrijven als
KPN om het gebruik van mobiele databundels voor internetten duurder te
maken. Tegen deze achergrond wordt het lastig voor Skype om een lucratief
verdienmodel te bouwen op belminuten buiten de chatdienst.

Skype en Office
Het alternatief ligt voor Microsoft bij de koppeling van Skype-diensten,
waaronder bijvoorbeeld videovergaderingen, aan email-programma Outlook en de
nog altijd bloeiende kantoorsoftware Office. Skype probeert al geld te
verdienen op de zakelijke markt voor videovergaderingen, maar moet onder
meer opboksen tegen applicaties van Cisco. Microsoft Office biedt Skype
wellicht de mogelijkheid om krachtig in te breken op deze markt.

Fors geboden
Blijft de vraag: Is 8,5 miljard dollar veel voor een bedrijf dat afgelopen
jaar 7 miljoen dollar verlies maakte? Volgens het Amerikaanse blog Techcruch
betaalt Microsoft liefst 4,5 miljard dollar meer dan Google wilde uitgeven
voor Skype.

Gelet op inkomsten van Skype, die in 2010 uitkwamen op 860 miljoen dollar,
betaalt Ballmer een kleine negen keer de omzet.

Opgeblazen?
Als we Henry Blodget, eigenaar van zakensite Business Insider, mogen geloven
is dat niet waanzinnig. Blodget heeft een besmet
verleden
als internetanalist, maar gaat wel door voor een echte kenner.
Hij betoogde
afgelopen maand
dat de waarderingen van huidige startups als Groupon,
Twitter en Facebook minder opgeblazen zijn dan elf jaar geleden.

In 2000, op het hoogtepunt van de internethype, werd op de beurs bijvoorbeeld
125 keer de omzet voor Ebay neergeteld en 27 keer de omzet voor Cisco.
Schattingen voor Facebook liggen dezer dagen op een virtuele waarde van
twintig keer de omzet en bij groepskortingensite Groupon gaat het om zeven
keer de omzet.

Zolang Skype geen winst maakt blijft 7,5 miljard dollar voor het
aandelenkapitaal hoe dan ook veel geld. Maar ach, het puissant rijke
Microsoft kan een stootje hebben.

Lees ook:

Microsoft koopt Skype voor 8,5 miljard dollar

Xbox en Office stutten winst Microsoft

'Onderzoek naar marktpositie Google'

Nokia gaat systeem Microsoft gebruiken

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl