- Jeep lanceert dinsdag het allereerste volledig elektrische model van het merk: de Jeep Avenger.
- De SUV heeft een nieuwe aandrijflijn waarmee hij tot 400 kilometer op een volle lading kan afleggen. De actieradius groeit naar 550 km bij stedelijk gebruik.
- De voorwielaangedreven auto heeft volgens de fabrikant ook gedegen offroad-capaciteiten.
- Lees ook: Mercedes-Benz EQE SUV haalt maximaal 590 kilometer op een volle lading
Op de autosalon van Parijs trok Jeep het doek van het allereerste elektrische model van het merk: de Jeep Avenger.
De ruig ogende compacte SUV heeft volgens de fabrikant het pure Jeep-DNA en is de eerste van een grotere lijn elektrische Jeeps. Hij heeft een relatief kleine accu van 54 kWh, waarmee hij tot 400 kilometer kan afleggen volgens de WLTP-testcyclus. Dat groeit naar 550 kilometer als de auto alleen in de stad wordt gebruikt.
Is de Jeep Avenger daarmee een offroader die beter tot zijn recht komt in de stad? Kijk zelf!
Bekijk de nieuwe elektrische Jeep Avenger
Bekijk de nieuwe elektrische Jeep Avenger
-
Zie hier de geheel nieuwe Jeep Avenger. Het eerste volledig elektrische model van het Amerikaanse merk.
Foto: Jeep
-
Maar eigenlijk is er niet heel veel Amerikaans aan de auto. Hij rolt op een onderstel dat in Frankrijk is ontwikkeld en wordt gemaakt in Polen.
Foto: Jeep
-
Volgens moederbedrijf Stellantis is de aandrijflijn helemaal nieuw en wordt hij voor het eerst gebruikt in de Jeep Avenger, die er ook mee buiten de gebaande paden mee moet kunnen gaan.
Foto: Jeep
-
Nu verwacht je van een ruig merk als Jeep dat de eerste EV gelijk een vierwielaangedreven auto is. Toch is de Avenger dat niet. Hij heeft enkel aangedreven voorwielen.
Foto: Jeep
-
Die wielen krijgen maximaal 156 pk en 260 Nm te verwerken. En met het 54 kWh-accupakket moet de Avenger zo’n 400 kilometer actieradius volgens de WLTP-testcyclus hebben. Jeep claimt zelfs dat 550 kilometer haalbaar is, maar dan wel alleen in de stad.
Laden gaat met maximaal 100 kW niet heel erg snel.
Foto: Jeep
-
Hebben we hier dan eigenlijk te maken met een Franse stadswagen in outdoorkleding? Niet helemaal, want Jeep heeft de Avenger wel degelijk uitgerust voor het ruigere werk.
Foto: Jeep
-
Zo heeft deze Jeep ‘skidplates‘ die de carrosserie voor schade van onderaf moeten beschermen. Ook is er bij de plaatsing van de koplampen nagedacht over het minimaliseren van schade bij een ongelukje en zijn de zijkanten van de auto verstevigd met extra dik materiaal.
Foto: Jeep
-
Ook is deze vierwieler uitgerust met de nodige foefjes waarmee hij het onverharde terrein wat makkelijker doorkomt. Functies als Selec Terrain, waarmee de aandrijving zich aanpast aan de ondergrond, en Hill Descent Control, waarmee het makkelijk wordt om een heuvel af te dalen, moeten aantonen dat de Avenger zijn mannetje staat naast het asfalt.
Foto: Jeep
-
Nog steeds niet overtuigd? De Avenger heeft met 20 cm de grootste bodemvrijheid in zijn klasse. En ook de aan- en afrijhoeken (20 en 32 graden) zijn dankzij de korte overhangen offroad-waardig.
Foto: Jeep
-
Maar al die offroad-capaciteiten leiden misschien alleen maar af van het feit dat deze auto zich het meest thuis voelt op de verharde wegen. Jeep heeft op dit vlak namelijk nog veel meer extraatjes in de aanbieding.
Foto: Jeep
-
Wat dacht je bijvoorbeeld van: Traffic Sign Recognition, Automatic Emergency Braking met voetgangers- en fietsersherkenning, Drowsy Driver Alert, Blind Spot Monitoring, Lane Keeping Assist, Parkeersensoren rondom met Active Park Assist en een 180° achteruitrijcamera met weergave in vogelperspectief.
Foto: Jeep
-
En alsof dat nog niet genoeg is, kan de Avenger dankzij Adaptive Cruise Control ook semi-autonoom rijden. Hij kan zich binnen de lijntjes houden en zich aanpassen aan de snelheid van het verkeer.
Foto: Jeep
-
Maar het wordt pas echt duidelijk dat deze Jeep niet in de blubber hoort, als je het interieur ziet. Een minimalistisch, maar optioneel luxueuze ruimte met een 10,25-inch touchscreen.
Foto: Jeep
-
Achter het stuur vinden we natuurlijk ook geen analoge tellers, maar een digitaal scherm. Deze is optioneel van 7-inch te vergroten naar 10,25-inch.
Foto: Jeep
-
Zelfs de interieurverlichting kan in verschillende kleuren ingesteld worden. In dit geval roze.
Foto: Jeep
-
Jeep lanceert de Avenger met een speciale Jeep Avenger 1st Edition. Deze is vanaf vandaag tot en met 30 november te bestellen op jeep.nl voor 40.500 euro.
Foto: Jeep
-
Deze limited edition is helemaal volgeladen met zo’n beetje elke optie die te kiezen is. Zo rolt hij op 18-inch lichtmetalen wielen, heeft hij privacy glass, en LED-verlichting voor en achter. Binnen vinden we verwarmbare stoelen, een verwarmbare voorruit en een kussen op de middenconsole.
Foto: Jeep
-
Helaas laat Jeep niet weten wat de vanafprijs voor een reguliere Avenger zal worden, en ook weten we niet wanneer we de auto bij de dealers kunnen verwachten.
Foto: Jeep