Het haalde overal het nieuws: internetwinkel Amazon is van plan om voortaan pakketjes te laten bezorgen per onbemand vliegtuigje, in plaats van met de post. Zo kun je bestellingen voortaan nog dezelfde dag in huis hebben.

Topman Jeff Bezos had het zelf gezegd tegen het gerenommeerde Amerikaanse programma 60 Minutes. Maar die hebben zich waarschijnlijk om de tuin laten leiden, concludeert Marcus Wohlsen in Wired. In zijn stuk houdt Wohlsen het ‘plan’ eens zorgvuldig tegen het licht.

Om te beginnen laat Amerikaanse wetgeving zulke onbemande vluchten niet toe boven dichtbevolkte gebieden. Maar drone-delivery slaat bovendien nergens op als je naar de logistiek van Amazon kijkt. Die is erop gebaseerd dat goederen vanuit een centraal warenhuis naar verdeelpunten worden getransporteerd, en vandaar naar de klant.

Proef van vijf jaar

Dat lukt nooit in één dag. Amazon deed er vijf jaar over om bezorging op dezelfde dag te laten lukken in één stad (Seattle), voordat ze de proef dit jaar uitbreidden naar Los Angeles. En daarvoor worden nog steeds vrachtwagens gebruikt. Boodschappen direct van de producent aan de klant leveren is gewoon te duur, valt uit de woorden van Bezos op te maken.

Maar een drone bespaart toch op brandstofkosten en personeel? Misschien, maar er zijn andere logistieke problemen. De drones hebben een actieradius van zo’n 17 kilometer. En dat terwijl de warenhuizen van Amazon op het moment ver buiten stedelijke kernen liggen, omdat de grond daar zo goedkoop is. Nieuwe warenhuizen bouwen in stadscentra zou een enorme investering betekenen.

Veiligheid

En denk aan aan de veiligheid, schrijft Wohlsen. Wat als zo'n drone in het gezicht van een kind vliegt? En je moet zo'n vliegtuigje maar aanleren om jouw pakketje op jóúw stoep te laten zetten, en niet op die van de buurman. De chauffeur van een busje ziet het verschil tenminste.

Niet dat Amazon nu niet gebruikt maakt van drones. In 2012 kocht Amazon Kiva Systems voor 775 miljoen dollar. Dat bedrijf maakt orderpicker-drones, maar die rijden gewoon op de grond.

Dus, vanwaar dit sci-fiverhaal? Waarschijnlijk een marketingtrucje. Amazon kreeg gratis reclame op alle kanalen. Komt niet slecht uit, zo met de feestdagen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl