Tieners over de hele wereld zijn in de ban van de vete tussen beautyvloggers James Charles en Tati Westbrook. De ruzie kan Charles op termijn veel inkomsten kosten, maar voorlopig profiteert hij alleen maar.

Voor wie het gemist heeft: afgelopen vrijdag plaatste de 37-jarige Westbrook een 43 minuten durende video waarin ze uit de doeken deed hoe ze Charles bij zijn carrière heeft geholpen. En hoe de 19-jarige miljonair daar vervolgens misbruik van maakte, onder meer door vitaminepillen te promoten van een concurrent van het merk van Westbrook.

De video van Westbrook, getiteld ‘Bye Sister’, is inmiddels 39 miljoen keer bekeken (volgers van Charles staan bekend als ‘sisters’).

De video van Westbrook werd door miljoenen volgers van Charles als geloofwaardig beschouwd, want binnen luttele dagen verloor de beautyvlogger zo’n 3 miljoen abonnees op YouTube.

Westbrook kreeg er op haar beurt een paar miljoen volgers bij.

James Charles verliest miljoenen volgers, maar krijgt veel views

Charles heeft zich in een eigen post inmiddels verontschuldigd voor zijn gedrag in het verleden. En die video is ook al zo'n 39 miljoen keer bekeken.

Hoe pakt dit alles commercieel uit voor beide partijen? Via de site Social Blade kun je daar een idee van krijgen.

De algemene cijfers van Charles op Social Blade laten zien dat hij dinsdag naar schatting zo'n 13,6 miljoen YouTube-abonnees had, een verlies van 2,6 miljoen over de afgelopen dagen.

Het aantal views op zijn video's is intussen met 20 procent gestegen in de afgelopen 30 dagen.

Te zien is dat de rel met Westbrook zorgt voor een forse daling van het aantal abonnees en een forse stijging van het aantal views op YouTube in de afgelopen dagen.

Social Blade koppelt daar ook een verdienmodel aan, waarbij de reclame-inkomsten van een vlogger op YouTube worden geschat tussen de 0,25 dollar en 4 dollar per duizend views.

Voor Charles levert dit geschatte jaarinkomsten tussen de 326 duizend euro en 5,2 miljoen euro op. Deze schatting gaat echter uit van een voortzetting in de huidige trends van het aantal views en abonnees. De vraag is of dit realistisch is.

De afgelopen drie dagen verdiende Charles recordbedragen die naar schatting tussen de 11 duizend euro en 181 duizend euro liggen (afhankelijk van de geschatte prijs per duizend views). Maar de daling van het aantal abonnees kan op de langere termijn natuurlijk ook zorgen voor structureel minder views. En dan dalen de inkomsten van Charles.

Ook Tati Westbrook verdient goed aan hoge bezoekcijfers

De cijfers van Tati Westbrook laten zien dat ze er de afgelopen dagen 3,8 miljoen YouTube-volgers bij heeft gekregen en richting de 10 miljoen abonnees gaat. Daarmee is ze Charles in een paar dagen tijd flink genaderd.

De cijfers van de afgelopen dagen vertalen zich in een jaarvoorspelling van de reclame-inkomsten van Westbrook tussen de 191 duizend euro en 3,1 miljoen euro. Hierbij moet ze de groei in abonnees en views uiteraard wel zien vast te houden.

In de afgelopen dagen heeft Westbrook in ieder geval naar schatting tussen de 9,6 duizend euro en 154 duizend euro verdiend via YouTube. Nog net iets minder dan Charles, maar ze komt wel dichtbij.


LEES OOK: Dit 13-jarige meisje verdient naar verluidt $1000 per dag met ASMR-video’s op YouTube – voor $50 kauwt ze 10 minuten op een honingraat