Drie zwaargewichten op de Amsterdamse beurs presenteerden woensdag de jaarcijfers over coronajaar 2020.
Heineken voert een forse reorganisatie door waarbij 8.000 banen verdwijnen; de focus van de bierbrouwer komt sterker te liggen op digitale verkoop, premiummerken en alcoholvrij bier.
ABN Amro leed verlies in 2020, maar heeft hoge verwachtingen van herstel dit jaar.
Betalingsdienstverlener Adyen zag de winst en omzet flink toenemen in 2020, al waren er wel verschillen per sector.
Het seizoen voor de presentatie van jaarcijfers van beursgenoteerde bedrijven is in volle gang. Woensdag kwamen drie zwaargewichten met de resultaten naar buiten: bierbrouwer Heineken, grootbank ABN Amro en betalingsdienstverlener Adyen.
Heineken heeft door de coronacrisis fors minder bier verkocht in de horeca en voert een zware reorganisatie door. ABN Amro verhoogde afgelopen jaar de voorzieningen voor slechte leningen aanzienlijk. Adyen profiteerde van de de groei van online betalingen.
Op de Amsterdamse beurs stuurden beleggers het aandeel Adyen woensdag met 9 procent omhoog. Het aandeel ABN Amro verloor bijna 3 procent op de beurs en Heineken zakte 2 procent.
Heineken: 8.000 banen minder
Biermaker Heineken gaat de komende jaren wereldwijd 8.000 banen schrappen, waarvan ongeveer 300 in Nederland. Het concern wil kosten besparen. In totaal werken er ongeveer 85.000 mensen bij het bedrijf.
Heineken had in oktober al bekendgemaakt de personeelskosten op het hoofdkantoor in Amsterdam en de Nederlandse regionale kantoren met een vijfde te willen verlagen. Dat maakt onderdeel uit van de huidige reorganisatie. Op die kantoren werken zo'n 1700 mensen. Of er gedwongen ontslagen zullen vallen, weet Heineken nog niet. Door een vacaturestop afgelopen jaar is al een deel van de posities onvervuld en ook natuurlijk verloop speelt een rol.
Met de reorganisatie wil Heineken de kosten met zo'n 350 miljoen euro per jaar verlagen. Verder moet Heineken efficiënter gaan produceren, door bijvoorbeeld minder verschillende verpakkingen te gebruiken, wat het bedrijf tot 2023 al 2 miljard euro aan besparingen moet opleveren. Om dat te bereiken en toch te blijven groeien wil Heineken meer gebruik maken van digitale verkoopkanalen en wil het bedrijf zich richten op premiummerken en alcoholvrij bier.
Zo deed het merk Heineken het uitstekend in coronajaar 2020. Daarin verkocht Heineken in totaal zo'n 8 procent minder bier, maar van het merk met dezelfde naam werd nauwelijks minder verkocht. Zonder de invloed van Zuid-Afrika, waar meerdere keren een periode alcoholverkoop werd verboden in de strijd tegen corona, groeide de afzet zelfs. "Het merk Heineken werd wel geraakt door de crisis, maar minder dan andere merken", geeft topman Dolf van den Brink aan. "In een crisis kiezen mensen vaker voor merken die ze vertrouwen."
Dat is ook een deel van de verklaring van het succes van Heineken 0.0, wat volgens Van den Brink het leidende alcoholvrije bier wereldwijd is. Dat is inmiddels in 84 landen te koop en groeit zeer sterk. "De 0.0-markt is heel interessant. In Nederland is al tussen de 5 en 10 procent van ons verkochte bier alcoholvrij, maar in veel landen is dat nog veel lager, dus daar is veel groei mogelijk", geeft Van den Brink aan.
Tegelijkertijd gaat de opkomst van alcoholvrij bier maar beperkt ten koste van de verkoop van alcoholhoudend bier. "Mensen kiezen voor een 0.0 op momenten dat ze anders vaak geen bier zouden drinken", aldus Van den Brink, die denkt dat er nog veel innovatie mogelijk is. Hij verwijst onder meer naar de 0.0-speciaalbieren van Affligem en Brand die Heineken in Nederland al verkoopt. "We zijn en willen wereldleider zijn bij alcoholvrij bier en geloven dat we nog maar aan het begin van de trend staan."
Ook wil Heineken meer andere drankjes gaan verkopen, zoals alcoholhoudende limonade, zogeheten 'hard seltzer'. Dat uit de Verenigde Staten overgewaaide drankje past in een trend van het vermengen van categorieën net als bijvoorbeeld Radler-bier, aldus Van den Brink. Heineken heeft het merk Pure Piraña in Nieuw-Zeeland en Mexico geïntroduceerd en wil dat nu ook naar Europa brengen.
De omzet van Heineken ging vorig jaar door de coronamaatregelen als gesloten horeca met een zesde omlaag tot 23,8 miljard euro. Onder de streep was er een verlies van 204 miljoen euro. Dat kwam onder meer door enkele afschrijvingen op merken en bezittingen die minder waard werden zoals het Amerikaanse speciaalbiermerk Lagunitas en Britse pubs. Ook werd er al geld apart gezet voor de reorganisatie.
Voor dit jaar rekent Heineken op een herstel in de tweede helft van het jaar. De omzet en winst zullen nog wel onder die van 2019 uitkomen.
ABN Amro: herstel in 2021 na zwaar coronajaar
ABN AMRO heeft afgelopen jaar voor het eerst in een decennium een jaar met verlies afgesloten. Door de coronacrisis en de lage rente stond het verdienmodel van de bank behoorlijk onder druk. Net als andere banken heeft ABN AMRO afgelopen jaar ook veel geld apart moeten zetten voor leningen die mogelijk nooit worden terugbetaald.
Onder de streep kwam het financiële concern uiteindelijk 45 miljoen euro tekort. Een jaar eerder ging nog een winst van meer dan 2 miljard euro in de boeken.
De rode cijfers komen volgens topman Robert Swaak vooral doordat ABN AMRO flinke verliezen leed op een aantal grote zakelijke klanten. Mede daardoor greep de bank in augustus al in bij de zakenbank. Die trekt zich terug uit activiteiten buiten Europa en er verdwijnen zo'n 800 banen, waarvan 150 in Nederland.
Volgens de in december aangekondigde nieuwe strategie wil ABN AMRO de komende jaren alles bij elkaar tot zo'n 2700 arbeidsplaatsen schrappen, oftewel circa 15 procent van het totale personeelsbestand.
Swaak constateert dat de bank in de tweede helft van het jaar toch weer solide resultaten heeft laten zien, waarin ook weer beperkte winsten zijn behaald. ABN AMRO slaagde er in het slotkwartaal ook in om zijn marktaandeel op de markt voor hypotheken uit te breiden, van 15 procent tot ongeveer 17 procent.
De laatste keer dat ABN AMRO hiervoor een jaar met een nettoverlies afsloot was in 2010. Toen kwam de bank onder de streep 414 miljoen euro tekort. ABN AMRO, dat tijdens de financiële crisis van 2008 was genationaliseerd door de Nederlandse overheid, had destijds nog te maken met veel extra kosten vanwege de integratie van Fortis Bank Nederland.
Bij de bank wordt dit jaar weer op herstel gerekend. Swaak heeft hoge verwachtingen van de uitrol van het vaccinatieprogramma. Als dat goed gaat dat zou een flinke versoepeling van de coronamaatregelen in het tweede kwartaal van 2021 mogelijk moeten zijn, met als gevolg een sterke opleving van de economie in de tweede helft van het jaar.
De bank, die nog steeds voor een groot deel in staatshanden is, keert over 2020 geen dividend uit. Maar ABN AMRO blijft er wel naar streven om de dividendbetalingen op een gegeven moment te hervatten.
Adyen ziet stevige groei van omzet en winst
Betalingsdienstverlener Adyen, die fungeert als tussenschakel voor bedrijven bij het afhandelen van digitale betalingen, profiteerde in 2020 van de groei van internetshoppen.
In de tweede helft van afgelopen jaar steeg de omzet met 28 procent naar 379 miljoen euro. Het operationele resultaat vóór afschrijvingen (ebitda) klom met 36 procent naar 237 miljoen euro.
De nettowinst kwam in de tweede helft van afgelopen jaar uit op 163 miljoen euro, 27 procent meer vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Voor heel 2020 zette Adyen een nettowinst neer van 261 miljoen euro. Dit was 11 procent meer dan een jaar eerder. De relatief bescheiden winstgroei op jaarbasis heeft volgens Adyen te maken met de boekhoudkundige waarde van derivaten op de balans die gekoppeld zijn aan de beurskoers van het bedrijf.
Hoewel zowel de winst als de omzet flink groeiden, sprak Adyen in een toelichting op de cijfers toch van een uitdagend jaar.
Aan de ene kant profiteerde de betalingsdienstverlener van de toenemende digitalisering in de detailhandel, waar webshops steeds belangrijker worden. Tegelijk had Adyen in 2020 last van bijvoorbeeld sterk afgenomen transactievolumes in de reissector, die zwaar is getroffen door de coronacrisis.