De Amerikaanse kledingketen Nordstrom heeft besloten zich te distantiëren van het merk van Ivanka Trump, zo bevestigde de winkelketen donderdag tegenover Business Insider.
Tegenvallende verkopen van het merk vormen volgens het bedrijf de aanleiding voor het besluit.
“Elk jaar nemen we afscheid van ongeveer 10 procent van de merken die we verkopen en verversen we ons assortiment,” aldus een woordvoerder van Nordstrom tegen Business Insider. “In dit specfieke geval waren de prestaties van het merk er de oorzaak van dat we besloten het merk dit seizoen niet in te kopen.”
Het besluit van Nordstrom valt precies in een tijd waarin steeds vaker tot een boycot wordt opgeroepen van retailers die producten van de dochter van president Donald Trump verkopen.
Kleding, tassen en schoenen van Ivanka Trump
Het merk van Ivanka Trump verkoopt dameskleding, -tassen en -schoenen. Tot afgelopen woensdag was het nog verkrijgbaar op Nordstroms website, donderdag stond niet meer op Nordstroms lijst van gevoerde merken. De merkorganisatie van Ivanka Trump was niet bereikbaar voor commentaar.
De vraag naar Ivanka's artikelen bij Nordstrom stagneerde al wekenlang. Shannon Coulter, die afgelopen herfst de anti-Ivanka Trump boycot startte, hield de afgelopen maanden de voorraden van Trumps merk op de site bij.
Waren in de eerste week van december nog 71 verschillende producten van Ivanka Trump verkrijgbaar op de site, volgens Coulter daalde dat aantal de afgelopen week naar 26. Op woensdag waren er nog slechts 9 soorten artikelen te koop.
Critici van de regering van Donald Trump roepen al geruime tijd op tot een boycot van retailers die Trump-merken aanbieden, waaronder dus die van familieleden.
In het bijzonder Nordstrom werd het mikpunt van de boycot, nadat een open brief van een klant aan het bedrijf in oktober viral op internet ging. De opsteller van de brief noemde het merk Ivanka Trump "giftig" en eiste dat Nordstrom de verkoop zou staken.
In november antwoordde Nordstrom op Twitter dat de verkoop van Trumps producten geen politiek statement was.
"We hopen dat het aanbieden van een merk niet gezien wordt als een politieke stellingname. Dat doen we niet," aldus het bedrijf destijds. "Onze klanten nemen hun aankoopbeslissingen op basis van hun persoonlijke voorkeur en we zullen hen in staat stellen dat te blijven doen."