- Het moordende tempo waarin nieuwe technologie wordt ontwikkeld, zorgt ervoor dat IT-professionals moeite hebben hun kennis up-to-date te houden.
- Uit onderzoek van IT-adviesbureau NTT DATA blijkt dat bijna 2 op de 5 IT’ers onvoldoende kennis bezit om nieuwe ontwikkelingen zoals artificial intelligence binnen het bedrijf te implementeren.
- Bijscholing vanuit het bedrijf over nieuwe technologie zou een oplossing kunnen zijn.
- Lees ook: Twee medewerkers van Google bouwden een paar jaar geleden een AI-chatbot die sterk op ChatGPT leek – maar Google vond ‘m niet veilig genoeg
Technologieën ontwikkelen zich op een moordend tempo. Zeker nu de populariteit van kunstmatige intelligentie in een stroomversnelling is geraakt met de komst van de populaire vraagbaak ChatGPT.
Dat snelle ontwikkelngstempo levert problemen op voor bijna de helft van professionele IT’ers. Zij geven aan dat ze de vooruitgang niet meer bij kunnen benen en dat ze daardoor ook achterlopen met up-to-date kennis, blijkt uit onderzoek van IT adviesbureau NTT DATA onder 500 Nederlandse IT’ers.
De onderzoekers vonden dat 41 procent van de ondervraagden moeite had om op de hoogte te blijven van alle nieuwe technologie. 31 procent geeft daarbij aan dat ze de innovaties niet of onvoldoende begrijpen. Beide problemen hebben tot gevolg dat er niet altijd voldoende kennis binnen een bedrijf aanwezig is om te bepalen of de nieuwste tech iets kan toevoegen aan de bedrijfsvoering.
Toch voelt 51 procent van de IT’ers wel een bepaalde druk om dingen als kunstmatige intelligentie en machine learning toe te passen binnen het bedrijf.
Artificial intelligence (AI) is daarbij op dit moment de belangrijkste technologie. 62 procent van de ondervraagden ziet hier het nut wel van in. Dat geldt niet voor XR (de combinatie tussen virtual reality en augmented reality) en blockchain. Hiervan ziet ongeveer een derde een toegevoegde waarde in.
Gelukkig zien de IT'ers ook een oplossing: bijscholing. Iets meer dan de helft (52 procent) stelt dat een spoedcursus kunstmatige intelligentie en machine learning binnen voor de organisatie zou helpen.
Voor het verbeteren van de kennis over XR en 5G is het minst animo. Minder dan één derde (29 procent) geeft aan hier interesse in te hebben.