De oprichter van een succesvolle start-up vertelt over zijn ervaringen bij het samenstellen van zijn eerste team.
Het begon allemaal met een klaagzang: een vriend van Jeff Raider betaalde 25 dollar voor vier scheermesjes, en vond dat toch wel aan de dure kant. De twee besloten een online winkel voor goedkope scheerbenodigdheden te beginnen: Harry’s.
Raider had al wat ervaring: eerder begon hij Warby Parker, een online brillenwinkel. In 2012 haalden ze 4 miljoen dollar aan durfkapitaal op. Afgelopen januari kocht Harry’s een Duitse scheermesjesfabriek, na 122,5 miljoen dollar aan aandelen te hebben geplaatst. Raider (33) heeft nu 67 medewerkers in New York, en 427 in Duitsland.
Heb je technische mensen onder handbereik
Aan de Wall Street Journal vertelt Raider wat van belang was bij het samenstellen van het team dat tot dit succes leidde. Vooral goede technische medewerkers waren cruciaal. “Bij het opstarten van Warby Parker hadden we niet veel technische kennis”, vertelt Raider.
“We werkten voor de bouw van de eerste site samen met een geweldige softwaretechnicus in Canada. Er was veel enthousiasme na de lancering, er kwamen duizenden kopers op de site. Toen ik de software-man belde om wat te veranderen, zei hij: goed idee, maar ik ga eerst een dagje snowboarden. Ik dacht: O God, als je maar heelhuids terugkomt.”
Een belangrijke les: Raider was afhankelijk van een "geweldige gozer", maar die maakte geen deel uit van zijn kernteam. Daarom nam Raider voor de lancering van Harry's getalenteerde ontwikkelaars in dienst. "Mensen die bereid waren om ook na de lancering klaar te staan om problemen op te lossen, en misschien pas na een paar maanden op sneeuwvakantie te gaan."
Bakermat van bedrijfscultuur
Volgens Raider is het belangrijk dat de werknemers van het eerste uur de visie van de oprichters delen. "Ze moeten een sterke werkrelatie met de oprichters hebben en volkomen integer zijn", aldus Raider. De bedrijfscultuur wordt gevestigd door de eerste 10 tot 15 mensen die een start-up aanneemt, denkt hij.
Voor nieuwe werknemers zoekt Raider vooral naar mensen met passie voor het bedrijf en de missie van het bedrijf. "Om te beginnen moeten ze willen werken in een omgeving waar veel wordt samengewerkt. Ze moeten een lid van het team willen zijn en niet alleen maar hun eigen ding willen doen. (...) Ten tweede moeten mensen de wereld willen veranderen - dat willen wij namelijk écht." Ten derde moeten werknemers van Harry's zin hebben iets voor de gemeenschap te doen. Raider werkt voor projecten samen met maatschappelijke organisaties. "En tot slotte moeten ze waanzinnig goede vaardigheden hebben."
Gekke ingeving polijsten
De merknaam Harry's is nogal opvallend. Het is de voornaam van een opa van Raider. "We vinden het leuk dat de scheertraditie wordt doorgegeven van generatie tot generatie." De naam Harry's was een gok, maar, zegt Raider, "we hadden het gevoel dat de naam toegankelijk, makkelijk en vriendelijk is, en mensen op hun gemak stelt."
Toch schakelde Raider een brandingbureau in, om het merk te polijsten. "Je eigen visie is belangrijk, maar zo'n bureau kan helpen om het merk visueel tot leven te wekken en er een wereld omheen te bouwen."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl