Veel werkgevers bieden hun personeel een leaseauto aan. Het kan verleidelijk zijn om op het aanbod in te gaan. Je hebt immers altijd een representatieve auto tot je beschikking. Zeker als je erg afhankelijk bent van de auto is dat een voordeel.
Daarnaast zijn de kosten voor onderhoud en tankbeurten doorgaans bij de totale leaseprijs inbegrepen, zodat je daar geen omkijken naar hebt.
Of een leaseauto in financieel opzicht altijd gunstig uitpakt, is echter de vraag. Hoe bereken je wat voor jou het voordeligste alternatief is?
Aanschafwaarde en afschrijving
Hoeveel geld je aan een auto uitgeeft, hangt sterk af van je persoonlijke wensen. Valt je oog op een gloednieuwe auto met veel accessoires? Of kan ook worden volstaan met een occasion die met wat minder extraatjes is uitgerust?
De volgende stap is het berekenen van de afschrijving. De waarde van een auto daalt immers na verloop van jaren en die waardedaling wordt groter naarmate er meer mee gereden wordt.
Om de mogelijke restwaarde van je auto te berekenen is van groot belang over welke periode je de auto afschrijft. Het maakt immers nogal verschil of dat in drie of vijf jaar gebeurt.
Hoeveel jij na deze periode voor je auto redelijkerwijs kunt ontvangen hangt uiteraard af van de conditie van de auto en de dan geldende marktprijzen. Verkoopsites op internet kunnen een aardige indicatie geven. Ook de autokostenbegroting van de ANWB vormt een handig hulpmiddel.
Wil je een zo precies mogelijke berekening maken, neem dan ook gederfde rente-inkomsten in je berekening mee, als je de auto met eigen geld aanschaft. Sluit je een lening af, tel dan de rente over deze lening mee.
Brandstof
Met de aanschaf van een auto ben je er uiteraard nog niet. Je moet met een eigen auto ook zelf opdraaien voor benzine- of dieselkosten. Bereken daarom het aantal kilometers dat je jaarlijks verwacht te rijden, check vervolgens het benzineverbruik van de auto die je op het oog hebt en maak tot slot een inschatting van de brandstofkosten.
Dat blijft natte-vingerwerk, want de benzineprijs is vrij grillig en je kunt vooraf natuurlijk geen honderd procent nauwkeurige inschatting maken van het aantal te rijden kilometers.
Onderhoud
Naast de brandstof en de aanschafkosten moet je je auto uiteraard onderhouden. Maak een zo reëel mogelijke inschatting voor de kleine en grote beurt, de apk, wasbeurten, eventuele opslag van zomer- en winterbanden en reparaties. Het Nibud gaat uit van circa 30 euro per maand aan onderhouds- en reparatiekosten, ofwel 360 euro per jaar. Maar de exacte kosten verschillen uiteraard per auto.
Verzekering
Je bent verplicht om voor je auto een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA) af te sluiten. Daarnaast kun je ervoor kiezen om je polis uit te breiden naar WA beperkt casco of all risk. Welke optie voor jouw auto het meest verstandig is, hangt onder andere af van de leeftijd van je auto en je risicobereidheid. Daarnaast hangen de kosten voor de verzekering af van het aantal schadevrije jaren en het jaarkilometrage.
Kies je voor een lease-auto, dan ben je deze kosten niet verschuldigd, maar let op: er zijn ook ondernemingen die voor leaserijders een eigen risico hanteren.
Wegenbelasting
Met een eigen auto ben je ook motorrijtuigenbelasting verschuldigd. Dit bedrag hangt onder andere af van het gewicht van je auto, de brandstofsoort, de CO2-uitstoot en je woonplaats. Op de website van de Belastingdienst kun je nagaan hoeveel belasting je moet betalen.
Opbrengsten
Tegenover de kosten staat een vergoeding van je werkgever voor het gebruik van de auto. Denk hierbij aan een vast bruto bedrag dat je bij je salaris krijgt opgeteld (een bedrag waarvoor je anders een wagen zou leasen) en eventueel een vaste vergoeding van 0,19 euro voor elke zakelijke kilometer die je aflegt.
Bedenk wel dat bedrijven verschillende arbeidsvoorwaarden hanteren. Er zijn bijvoorbeeld ondernemingen die alleen een vaste vergoeding uitkeren en afzien van een kilometervergoeding. Ook zijn er werkgevers die geen benzinekosten vergoeden voor tankbeurten bij een pompstation langs de snelweg, waar de brandstofkosten hoger zijn.
Bijtelling
Wie via zijn werkgever een leaseauto ter beschikking krijgt en daarmee per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, wordt geconfronteerd met een fiscale bijtelling. De werkgever moet in 2017 22 procent van de cataloguswaarde van de auto optellen bij het salaris van de werknemer als loon in natura. Over dat bedrag moet je belasting betalen; in de hoogste
schijf is dat 52 procent.
Alleen voor volledig elektrische auto's geldt een lagere bijtelling van 4 procent vande cataloguswaarde.
Bouw marge in
Heb je al deze cijfers paraat, dan kun je een globale berekening maken van de kosten en opbrengsten van een eigen auto versus een lease-auto. In de berekening worden veel variabelen meegenomen. De hoogte van deze getallen hangen grotendeels samen met je wensen (keuze auto, type verzekering, enzovoort), maar ook van de vraag hoe conservatief je ramingen zijn. Dat maakt het lastig om een eenduidig antwoord te geven op de vraag of leasen voordeliger is dan kopen.
Het is verstandig in de berekening enige marge in te bouwen om negatieve verrassingen te voorkomen. Probeer echter wel een zo eerlijk mogelijke berekening te maken, om een goed doordacht besluit te kunnen nemen.
Verder moet je bedenken dat vooraf nooit honderd procent valt in te schatten of de keuze die je uiteindelijk maakt ook daadwerkelijk het voordeligst is. Er kunnen zich onvoorziene situaties voordoen. Als bijvoorbeeld de benzineprijs sterker stijgt dan jij had voorzien of je je auto niet meer kunt verkopen omdat je deze total loss hebt gereden, ben je met een eigen auto duurder uit dan verwacht.