De computerhandel staat onder druk. Dat is geen geheim. Lagere marges op de
hardware hebben de rendementen de afgelopen jaren steeds meer uitgehold.

Toch ziet Frank, eigenaar van een computerzaak in Scheveningen, de neergaande
economie met vertrouwen tegemoet. "Je verkoopt misschien minder
computers, maar de behoefte blijft bestaan. Dus laten mensen hun oude pc nog
een keer upgraden of repareren. En daar verdien ik ook weer aan."
Sterker nog, de marges op reparaties liggen een stuk hoger dan op een nieuwe
pc.

De computerhandel recessieproof? Sander Vale, voorzitter van de
brancheorganisatie voor computerwinkels NLCW, vindt het een interessante
gedachte. "Maar ik denk wel dat de meeste computerzaken al langer bezig
zijn met extra diensten, waaronder reparatie. Het is de vraag of de extra
reparaties en klanten voor upgraden de terugloop over de hele linie kan
opvangen."

Computerwinkels zijn volgens Vale niet langer platte verkoopkanalen. Veel
zaken verkopen oplossingen voor de kleinzakelijke markt of netwerkjes voor
thuis. Dat komen ze zelf ook aanleggen en daar wordt onderhoud op verleend.
Reparatie is een onderdeel van de service.

"Wie nu nog alleen pc’s verkoopt, maakt het niet lang meer",
meent Vale. "De prijzen en de marges van computers zijn de afgelopen
jaren zo hard gekelderd dat er nauwelijks nog wat te verdienen valt."

Commercieel directeur van computerwinkelketen Paradigit Christian
Peters kan zich niet voorstellen dat repareren en upgraden voldoende is om
de mindere omzet uit computers op te vangen. "Naast een computer
verkoop je allerlei diensten en randapparatuur. Daar kun je wel redelijk op
verdienen. Maar als de computer niet meer wordt verkocht vallen ook dit
soort dingen weg."

De verkoop van de pc op zich, wordt steeds minder belangrijk, denkt ook
Peters. "De toegevoegde waarde bovenop een pc neemt relatief toe. Maar
dat vult het gat van lagere inkomsten per computer nooit helemaal op.
Daarvoor zakt de prijs per pc veel te snel."

Alleen door het assortiment uit te breiden kan een computerzaak zijn omzet
voldoende stuwen, meent Peters. Paradigit gaat binnenkort breedbanddiensten
verkopen voor vast en mobiel internet. "Dit soort mogelijkheden krijg
je alleen als grote keten."

Paradigit heeft bovendien verschillende takken. De retaildivisie is
weliswaar de belangrijkste met 70 procent van de omzet. Maar ook de
onderwijsmarkt en zakelijke markt zijn belangrijke pijlers. "Dat
spreidt het risico."

Klantentrouw wordt straks belangrijker dan ooit, denkt Vale van NLCW. "Met
een recessie zullen de prijzen voor hardware nog verder dalen. Een goede
relatie met klanten kan ervoor zorgen dat meer additionele producten worden
afgenomen, en dat hij terugkomt voor reparaties of extra producten."

In een recessie zal de consument wat langer nadenken over uitgaven. "Dan
bestaat inderdaad de kans dat hij zijn pc nog een keertje laat upgraden of
repareren. Maar dat is een van de mogelijkheden. Hij kan ook vluchten in de
extreem goedkope notebooks zoals de Asus Eee."

Paradigit denkt wel degelijk te profiteren van een recessie. "Naar
mijn mening zullen er harde klappen vallen", aldus Peters. "Wij
zitten op dit moment aan de juiste kant. Als er straks partijen wegvallen,
kan Paradigit in het gat springen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl