Dat zei Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, vrijdag. ‘Het
consumentengedrag verandert door de opkomst van tabletcomputers.’

Volgens Jongen bieden apparaten als de iPad zo veel gebruikersgemak dat mensen
eerder geneigd zijn spulletjes via internet aan te schaffen. ‘Voor de komst
van de laptop moesten mensen zich nog echt achter de computer installeren,
de laptop maakte het al makkelijker om het internet op te gaan, de iPad doet
daar nog een schepje bovenop.’

Uniek

Tabletcomputers verdringen in rap tempo pc's en laptops, weet directeur
Laurens van den Oever van GfK Retail & Technology. 'De snelheid waarmee
het product omarmd wordt, is welhaast uniek.'

Het gemiddelde bedrag dat consumenten per keer op internet uitgeven, zal de
komende tijd dalen. Dat heeft alles te maken met de zogenoemde apps;
applicaties op de tabletcomputer en smartphones waarmee diensten gekocht
kunnen worden. Zo kost het downloaden van een krant of tijdschrift maar een
paar dubbeltjes, wat de gemiddelde besteding drukt, vooral ook omdat dit
steeds vaker zal gebeuren.

Stijging van 13 procent

'Het gebruik van apps zal een enorm deel gaan uitmaken van de online-omzet',
stelt GfK. 'De schattingen zijn dat de wereldwijde app-markt dit jaar boven
de 10 miljard euro uitkomt.' Aan de andere kant houden hogere uitgaven aan
producten die aangeschaft worden via internet, de balans qua gemiddelde
bestedingen op het net weer een beetje in evenwicht. 'Mensen boeken reizen
online of kopen een bankstel', aldus Jongen.

De internetomzet uit de consumentenmarkt kwam het afgelopen jaar naar
verwachting uit op zo'n 8 miljard euro, een stijging van ruim 13 procent
vergeleken met het jaar ervoor. In de eerste zes maanden van 2010 namen de
totale online-consumentenbestedingen nog met 10 procent toe. De laatste
weken hebben gezorgd voor een spurtje. 'Met Sinterklaas en Kerst is zo'n 40
procent meer via internet verkocht dan een jaar eerder', weet Jongen.

Dat was mede te danken aan het winterweer, dat geen dagen maar weken aanhield.
Veel mensen gingen de straat niet op, maar kochten hun cadeautjes vanuit
huis. 'Daarmee is weer een nieuwe doelgroep aangeboord', stelt
Thuiswinkel.org. 'Als mensen eenmaal over de streep zijn, gaan ze het vaker
doen.'

Winkels versus sites

Detailhandel Nederland ziet geen nieuwe bedreigingen voor de stenen winkels.
'Fysieke winkels hebben steeds vaker ook een onlinewinkel, of minimaal een
informatieve site. We denken dat het elkaar versterkt', aldus een
woordvoerster. Zo zoeken mensen via internet, maar kopen ze toch in de
winkel. Of ze keren terug van het winkelen zonder iets gekocht te hebben en
kopen dan thuis via internet toch nog iets wat ze eerder in de stenen winkel
zagen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl