Nokia zal nog dit jaar met een eigen plat computertje op de markt komen, nu de
iPod van Apple een kassucces blijkt te zijn. De Finse producent van mobiele
telefoons hult zich hierover in stilzwijgen, maar analisten die de
computermarkt nauwlettend volgen zijn ervan overtuigd: De iPad maakt school.

Niet alleen Nokia, maar ook andere elektronica ondernemingen, zoals Samsung en
Hewlett-Packard willen een graantje meepikken van de populariteit van de
iPad en komen met concurrerende producten, verwachten analisten.

Verkoop in VS
Afgelopen weekend barstte de verkoop van de iPads los in Amerika. Voor de
winkels verdrongen zich lange rijen van mensen om als eerste zo’n plat
schermpje, dat het midden houdt tussen een laptop en een zogeheten
smartphone, te bemachtigen.

300.000 exemplaren gingen binnen een dag over de toonbank en de trotse
bezitters van het nieuwe dingetje sloegen onmiddellijk aan het downloaden,
waarbij ook elektronische boeken werden binnengehaald.

Analist Geoff Blaber verwacht nog dit jaar een stroom van
touchscreen-producten die op de iPad lijken. Volgens een andere analist,
Tero Kuittinen, kunnen Nokia of Samsung het zich niet veroorloven om de
markt voor dit soort producten te negeren. Ondertussen lopen de schattingen
over de verkoop van de enige echte iPad uiteen, maar de deskundigen zijn het
er wel over eens dat het zal gaan om miljoenen exemplaren.

Wordt de iPad een 'moordenaar'?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl