Volgens een studie van MoPub is het marktaandeel voor advertenties van Apple’s besturingssysteem iOS met 12,4 procent gestegen in het afgelopen kwartaal.
Als alleen de iPhone wordt meegerekend komt Apple al op een aandeel van
vijftig procent uit in de mobiele advertentiemarkt. Rekenen we het aandeel
van iPad en iPod Touch mee dan heeft Apple als geheel een punt van de taart
die 75 procent van het geheel is.
Dit alles gaat ten koste van Android. Voornamelijk tablets met Android doen
het verbazingwekkend slecht volgens MoPub. Deze productgroep heeft nog geen
één procent van de advertentiemarkt in handen. Adverteerders staan dus niet
bepaald te dringen om erop te adverteren, zo blijkt uit de cijfers.
De redenen van Apple’s succes
MoPub heeft twee gebieden gedefinieerd waarin Apple in het voordeel is van
Android. De eerste is dat miljoenen Apple-gebruikers verbonden zijn met
iTunes of de App Store met een creditcard. Dat is bij Android veel minder
het geval en de gebruikers zijn gemiddeld minder rijk.
Android leek aan een inhaalslag bezig vanaf de herfst van 2012 met
Samsung-producten als de Galaxy S en Note. Adverteerders associeerden die in
eerste instantie met ‘high value users’ die een creditcard hebben en een
hoog inkomen, maar de conversie van de advertenties was alsnog erg
teleurstellend.
Het tweede waarmee Apple in het voordeel zou zijn is het feit dat iOS-reclames
vaak meer doen dan alleen een simpele banner laten zien waar gebruikers op
kunnen klikken. Apple doet aan zogeheten ‘rich media advertising’ met het
iAd-platform. De insteek is dat advertenties niet storend zijn, maar juist
vermakelijk of bruikbaar.
Lees meer technieuws op Hyped.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl