Wat hebben impact investeringen en toiletpapier in ontwikkelingslanden met elkaar te maken? Nou, dat ze beiden nog niet he-le-maal op rolletjes lopen. Daar kwamen ook ondernemer Sander de Klerk en zijn compagnon Melle Schellekens van ‘The Good Roll’ achter.
Iedereen heeft de mond vol over verduurzaming en sociaal ondernemen, maar banken en VC’s (venture capitalists) laten het opvallend vaak afweten. Het verhaal van The Good Roll vertelt welke barrières impact ondernemers moeten overwinnen, en hoe je daar als investeerder bij kunt helpen én van kunt profiteren.
‘We zitten wel in het impact hoekje maar niet in het standaard impact hoekje’, vat Sander de Klerk de positie van The Good Roll samen aan de desk van het Angel Cafe (zie video onderaan dit artikel). De Klerk is medeoprichter van het duurzame toiletrol merk (bekend van de vrolijk gekleurde papieren verpakkingen) en bespreekt samen met Marleen Evertsz de moeilijkheden omtrent financiering ophalen als impact bedrijf.
Fraaie commercials
Als je niet in hokje als ‘fintech’ of ‘green’ te stoppen bent is het krijgen van een financiering nog best lastig, zo niet onmogelijk, ervaart De Klerk. De banken waar het bedrijf mee werkt, pronken graag met het bedrijf in fraaie commercials om te bewijzen dat ze aan de goede kant staan. Maar met geld over de brug komen, ho maar.
Dat voor veel investeringsfondsen impact beleggingen vooral nog een gevalletje ‘uiterlijk vertoon’ betreft, blijkt wel uit een onlangs verschenen onderzoek van Follow the Money en Investico naar ‘groene’ Europese beleggingsfondsen die zichzelf maar al te graag ‘donkergroen’ (‘zeer duurzaam’) noemen. In de praktijk gaat het geld helaas alsnog naar de luchtvaart of de fossiele industrie. Als belegger heb je vaak geen enkel idee van waar je geld naartoe gaat en gaat het in de praktijk vaak aan de neuzen van écht impactvolle en duurzame ondernemingen voorbij.
The Good Roll gaat het daarom nu anders doen, en opent zelf haar deuren voor iedereen die The Good Roll wilt steunen en wilt meeprofiteren van hun groei. De rap groeiende scaleup heeft naast dubbele groeicijfers ook net een eigen papierfabriek in Ghana geopend. Maar de ambities liggen nog hoger, dus kan je nu al vanaf €225 mede-eigenaar worden van The Good Roll en daarmee écht bijdragen aan hun impact doelstellingen.
Toiletpapier vergroenen
The Good Roll is ontstaan vanuit een gezamenlijke frustratie. Er zijn wereldwijd 2,3 miljard mensen die geen toegang hebben tot veilige en schone toiletten, maar liefst één derde van de wereldbevolking. Daarnaast worden er dagelijks 27.000 bomen gekapt voor de productie van toiletpapier. Schrikbarende cijfers, maar The Good Roll zet zich in om dit te verbeteren.
‘We hebben een jaar lang rondgelopen met dit idee’, zegt Sander de Klerk. De voormalig horeca ondernemer wilde het over een andere boeg gooien en stelde daarbij een aantal eisen. De nieuwe onderneming moest innovatief en duurzaam zijn en bij voorkeur ook sociaal. Dus: niet alleen nemen, maar ook echt iets terugdoen voor de wereld.
Impact maken met bamboe
Voor The Good Roll betekent impact maken niet alleen het traditionele productieproces van toiletpapier in de basis veranderen, door papier gemaakt van houtpulp te vervangen door papier op basis van bamboe. Dit alternatief voor papier dat gemaakt wordt van houtpulp, heeft als voordeel dat er tijdens de groei veel CO2 wordt opgenomen. Daarnaast groeit bamboe snel en kan het verwerkt worden in landen waar ze de werkgelegenheid goed kunnen gebruiken. De toiletrollen worden daarnaast ook vervaardigd door lokale mensen die in een sociale werkplaats werken. In Ghana is zojuist die de eerste bamboe papierfabriek geopend die de grondstoffen moet gaan leveren.
Toiletten bouwen
‘Je moet dat doen wat de meeste impact maakt. Daarom willen we de hele keten beheersen.’ De ambitie is nu om de helft van de winst te spenderen aan het bouwen van toiletten. ‘Vanaf dag één hebben we toiletten gebouwd. Met name bij scholen.’
Naast de bouw van toiletten, wordt er ook zeep geleverd en krijgen kinderen instructies over het belang van handen wassen. Voor de meisjes is er gratis maandverband zodat zij minder vaak lessen missen. ‘We willen het complete sanitatie probleem aanpakken.’ De urgentie is groot, zegt De Klerk: ‘Ongeveer een derde van de wereld heeft geen toegang tot toiletvoorzieningen. Daardoor sterven mensen. Dat is echt een heel groot probleem.’
Een stormachtige groei
Inmiddels heeft The Good Roll 16.000 volgers op Instagram. De Klerk vindt dat zelf ook wel bijzonder. Maar het bewijst volgens hem ook dat je met een low-interest product als toiletpapier wel degelijk aandacht kunt trekken, mits je het op een totaal andere manier aanpakt. Daarvan getuigen ook de bijna 10.000 abonnees die hun rollen toiletpapier per post laten opsturen. ‘Het is vreemd. Maar het werkt wel.’
De komende jaren verwacht De Klerk dat The Good Roll een stormachtige groei zal doormaken. Hij wordt aan alle kanten benaderd door grote winkelketens in binnen- en buitenland die The Good Roll graag in hun assortiment willen opnemen. De grenzen aan de groei van het bedrijf worden nu eerder bepaald door productiebeperkingen dan door de vraag vanuit de markt.
Echt impact maken
Inmiddels ligt er ook een tweede verzoek vanuit Uganda: ook daar willen ze een papierfabriek op basis van bamboe bouwen. De Klerk: ‘Het mooiste is als zo veel mogelijk boeren die nu nog onder het bestaansminimum leven, op deze manier papier gaan maken. Dan hoeven we geen bomen meer te kappen en maken we écht impact.’
Wil je ontdekken hoe jij ook kunt bijdragen aan het groei succes van The Good Roll en andere early stage startups met groei ambities? Kijk dan hieronder de video terug van het Angel Cafe of help The GoodRoll bij hun missie naar a less shitty world door rechtstreeks bij hen te investeren – je krijgt er aandelen voor terug!