De Nederlandse startup Bloomon, dat op abonneebasis bloemen thuisbezorgt, haalt acht maanden na de lancering 3,5 miljoen euro op bij investeerders.

Drie investeerders, het door het ABP opgerichte INKEF Capital, durfkapitalist Partech Ventures en een derde, niet bij naam genoemde partij, steken geld in de piepjonge startup.

Wat is er zo speciaal aan Bloomon? Bloemen aan huis bezorgen is niet nieuw, en bloemenabonnementen bestaan ook al langer.

Business Insider vroeg het aan Patrick Hurenkamp, die afgelopen zomer zijn baan bij de Duitse startup-fabriek Rocket Internet opzegde om samen met Bart Troost en de iets later aangesloten Koen Thijssen Bloomon te beginnen.

Hoe kwamen jullie op het idee voor Bloomon?

Hurenkamp: "Ik heb kwekers en veredelaars in de familie, dus bij verjaardagen was het altijd een onderwerp. En ik Bart en Koen hebben veel ervaring in e-commerce, dus het is een combinatie van die twee dingen."

Jij en Koen hebben allebei een verleden bij Rocket Internet. Jullie concept heeft wel wat weg van Hellofresh (bezorgingsdienst voor ingrediënten van complete maaltijden van R.I., red.). Komt het idee niet daarvandaan?

"Deels, bewust en onbewust. Er zitten zeker elementen in die hetzelfde zijn. Hellofresh voorziet in een behoefte waar de supermarkten niet in voorzien. Wij ook. Net als bij supermarkten is online klein. Als je kijkt naar de bloemenmarkt dan is nu 1 procent van de markt online. Verder weten we dat mensen meer dan de helft van de bloemen voor zichzelf kopen. Dan is een abonnement -- je kunt kiezen voor wekelijks, tweewekelijks of maandelijks -- fijn, zeker als je druk bent. Aan de andere kant is het wel een heel ander product."

Wat maakt Bloomon anders dan de bloemist? Die bezorgt ook.

"Ten eerste werken we met een team van stylisten. Er wordt echt over nagedacht: welke soort bloemen? Het zijn boeketten met wat meer lef, niet te veel bladgroen. Geen truttig tankstation-boeket. We willen klanten verrassen."

Dat kan een goede bloemist ook....

"Absoluut, er zijn hele goede bloemisten... op bepaalde plekken, in bepaalde steden. Maar wij maken het bereikbaar voor heel Nederland en daar buiten. Maar er is meer hoor waarmee we ons onderscheiden."

Vertel.

"We halen onze bloemen direct bij de kweker en binden en bezorgen ze zelf. Daardoor haal je vier tot vijf dagen uit de keten, waardoor de bloemen veel eerder bij de klant op tafel staan en dus veel langer goed blijven. Ten derde bezorgen we de bloemen direct aan huis op een moment dat het jou uitkomt. 's Avonds tussen 18.00 en 22.00 uur."

Concurreren jullie ook op prijs? Als je alle tussenschakels eruit haalt, kun je een stuk goedkoper zijn.

"We hanteren denk ik een hele faire prijs. Het begint bij ons in Nederland bij 15 euro tot 25 euro, inclusief de bezorging. Dat is een hele mooie bos ontworpen door een stylist."

Dan de financiering. Hoe kwamen jullie aan deze investeerders?

"Dat is een heel proces. Sommige investeerders benader je zelf, anderen benaderden ons. En als er dan concrete interesse is, moet je een keus maken. Wij hebben voor deze partijen gekozen vanwege de kennis die ze in huis hebben."

"INKEF Capital is Nederlands. Ze kennen onze thuismarkt én de bloemensector. Partech heeft behalve in Silicon Valley ook kantoren in Berlijn en Parijs. Die hebben internationale expertise. En het derde bedrijf, waarvan ik de naam niet mag onthullen, komt uit de branche en heeft verstand van het binden van bloemen."

Je hebt nu geld, 3,5 miljoen euro. Wat ga je er mee doen?

"Verder uitbreiden naar het buitenland. In Duitsland zijn we al in drie steden actief. In België draait een pilot in Gent en Antwerpen. Er zullen meer landen volgen, maar daar kan ik nog niks over delen."

Altijd verse bloemen in huis, dat klinkt toch vooral als iets Nederlands.

"Nederland is een bloemenland, maar ook als je kijkt naar andere Europese landen liggen er kansen. Duitsers geven bijvoorbeeld nog meer uit aan bloemen dan Nederlanders."

"In Duitsland zie je bovendien dat de kwaliteit van de bloemen veel lager ligt dan bij ons. Er zitten nog meer schakels in de keten en dus duurt het nog langer voordat de bloemen op de tafel staan. In Duitsland denken veel mensen in eerste instantie dat onze bloemen niet echt zijn. Gewoon omdat ze die versheid helemaal niet gewend zijn."