De Chinese uitbater van internetmarktplaatsen Alibaba opent een kantoor in Nederland. Alibaba in de Benelux komt onder leiding te staan van voormalig Blokker-topman Roland Palmer.
Alibaba wil voor Nederland een “poort naar China” zijn, zo kondigde het woensdag aan, en Europese merken en producten van kleine en grote bedrijven introduceren bij de Chinese consument. Als voorbeeld noemde een woordvoerder onder meer de export van bloemen, planten en verschillende verzorgingsproducten.
“In China is mede door de economische groei een grote vraag naar producten uit Nederland en België die bekendstaan om de hoge kwaliteits- en veiligheidsnormen”, aldus Alibaba.
Eerder opende de onderneming al kantoren in Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Het is nog niet bekend waar in Amsterdam het kantoor wordt gevestigd en hoeveel werkgelegenheid dit met zich meebrengt.
Chinese Marktplaats
Ondernemer Jack Ma exploiteert onder de paraplu van Alibaba diverse webwinkels. Vaak wordt Alibaba vergeleken met zijn Amerikaanse branchegenoot Amazon. Maar de twee belangrijkste webwinkels van Alibaba, Taobao.com en Tmall.com, werken meer als een soort Marktplaats.
Taobao.com fungeert als handelsforum voor particulieren en kleine bedrijven; op TMall.com biedt Alibaba ruimte aan grotere merken om online spullen aan te bieden. Daarnaast is er nog de site Juhuasuan die partijverkopen organiseert à la Groupon. Samen leveren deze drie Chinese sites ruim 80 procent van de omzet van Alibaba, blijkt uit het beursprospectus.
Voor internationale consumenten is er de site Aliexpress, waar elektronica, kleding en speelgoed wordt aangeboden, veelal van Chinese makelij.
Ma is geen techneut
Naast deze consumentenactiviteiten exploiteert Alibaba onder eigen naam in China en internationaal (Alibaba.com) internetfora voor de groothandel. Bedrijven kunnen hier partijen aanbieden en afnemen. Daar maken ook Nederlandse ondernemers gebruik van.
Ma is zelf geen techneut maar is meer het type visionaire bedrijfsleider met veel gevoel voor marketing. Hij begon zijn loopbaan als leraar Engels en raakte eind jaren negentig geïnteresseerd in de mogelijkheden van e-commerce. Ma heeft zijn imperium zelf opgebouwd en heeft zich in China opgewerkt door tegen gevestigde belangen uit de bankwereld en telecomindustrie op te boksen.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl