Internetcriminelen lijken een nieuwe doelgroep gevonden te hebben om via phishing bankrekeningen te plunderen: verenigingen en maatschappelijke instellingen.
Daarvoor hebben de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en Rabobank gewaarschuwd.
Eerder waren particulieren en bedrijven doelwit van de criminele praktijken, maar nu zijn volgens Rabobank ook enkele maatschappelijke instellingen slachtoffer geworden van phishing.
Daarbij ontfutselen criminelen door middel van e-mails of babbeltrucs de codes voor internetbankieren, waarmee zij geld van de betaalrekening wegsluizen.
Vertrouwen wekken
De criminelen gaan als volgt te werk: de penningmeester van een vereniging of stichting wordt gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van de bank. In dit telefoongesprek laat de crimineel blijken bijzonder goed op de hoogte te zijn van de desbetreffende vereniging. Nadat het vertrouwen van de klant is gewekt, vraagt de crimineel om de inlog- en signeercodes van de klant.
Hoewel het nog maar om een klein aantal slachtoffers gaat, vinden de NVB en Rabo toch dat er gewaarschuwd moet worden voor het nieuwe fenomeen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl