- Redacteur Tim Levin van Insider reed in de EQS, de meest luxueuze elektrische auto van Mercedes-Benz die het moet opnemen tegen de Tesla Model S.
- De auto heeft een interieur vol beeldschermen en is ontworpen voor immens comfort.
- Hoogtepunten zijn de massagestoelen en het 56-inch grote ‘Hyperscreen’.
- Lees ook: De volledig elektrische Rolls-Royce Spectre is de meest perfecte Rolls ooit, volgens het Britse merk
De Mercedes-Benz EQS 580 is de elektrische versie van de bekende, en vooral luxueuze S-Klasse van het merk. En dat is terug te zien in de prijs, maar natuurlijk ook de uitrusting. Zo heeft de auto een gigantisch 56-inch ‘Hyperscreen’ en massagestoelen voor en achter.
Maar naast de snufjes die je in het interieur tegenkomt, is de EQS ook een van de weinige elektrische auto’s die een enorme actieradius heeft. Volgens Mercedes zou deze luxeslee met een beetje warm weer meer dan 800 kilometer kunnen halen. Bij normaal gebruik zou dat beperkt blijven tot rond de 600 kilometer.
Benieuwd hoe een van de meest luxe interieurs van Mercedes-Benz eruit ziet? Bekijk dan de slideshow hieronder!
Bekijk het luxeuze interieur van de €170.000 kostende Mercedes-Benz EQS
Bekijk het luxeuze interieur van de €170.000 kostende Mercedes-Benz EQS
-
Sommige elektrische auto's hebben als speerpunt betaalbaarheid, snelheid of actieradius.
Tim Levin/Insider
-
Maar in de Mercedes Benz EQS draait het vooral om een prachtig interieur vol luxueuze details en tech.
Tim Levin/Insider
-
De autofabrikant leende me een bijna 170.000 euro kostende EQS 580, om nader kennis te maken met de rivaal van de Tesla Model S.
Tim Levin/Insider
-
Je krijgt een volledige rondleiding door de elektrisch aangedreven versie van de beroemde S-Klasse van Mercedes-Benz.
Tim Levin/Insider
-
Als je gaat zitten, wordt je omhelst door comfortabele leren stoelen die kunnen koelen, verwarmen én masseren.
Tim Levin/Insider
-
De knoppen die de stoel bedienen zitten op de deur en voelen erg stevig aan.
Tim Levin/Insider
-
Die hoogwaardige afwerking vind je trouwens overal in de EQS terug.
Tim Levin/Insider
-
De luchtventilatoren hebben de vorm van turbines en draaien soepeltjes. De gekartelde metalen knop die de ruitenwissers aanstuurt, draait met een bevestigende klik.
Tim Levin/Insider
-
Het stuurwiel met afgevlakte onderkant is dik en substantieel.
Tim Levin/Insider
-
Er is een elegant houten paneel waarachter twee bekerhouders en een smartphonelader zitten.
Tim Levin/Insider
-
Vlakbij vind je de startknop, een knop om de rijmodus te kiezen en wat extra bedieningsmogelijkheden voor de mediaspeler.
Tim Levin/Insider
-
Mercedes heeft ook een vingerafdrukscanner ingebouwd. Verschillende bestuurders kunnen hun vingerafdruk registreren. Vervolgens past de auto zichzelf aan aan de gewenste instellingen van een specifieke bestuurder.
Tim Levin/Insider
-
De centrale opbergruimte in de testauto was bedekt in suede.
Tim Levin/Insider
-
Er zijn meerdere lichtstrips door het interieur verspreid. Inzittenden kunnen kiezen uit 64 kleuren.
Tim Levin/Insider
-
Een mooi detail: een dun stukje afwerking golft, vrijwel onafgebroken, om de hele cockpit heen.
Tim Levin/Insider
-
Het aandachtspunt van de auto is het 56-inch metende 'Hyperscreen'. Het heeft de 'wow-factor' en bestaat uit drie losse schermen onder een grote glasplaat.
Tim Levin/Insider
-
De bestuurder kijkt op een digitaal instrumentarium dat op meerdere manieren kan worden aangepast.
Tim Levin/Insider
-
Het middelste scherm huisvest de navigatie waarmee je niet alleen naar een bestemming kunt sturen, maar ook laadstations kan opzoeken. Hij geeft ook toegang tot vele voertuiginstellingen en is opvallend intuïtief in gebruik.
Tim Levin/Insider
-
Aan de onderkant van het scherm zitten de instellingen voor de climate control verwerkt. Deze verdwijnen nooit.
Tim Levin/Insider
-
Zodra er iemand in de bijrijdersstoel plaatsneemt, schakelt de auto het derde scherm in.
Tim Levin/Insider
-
Via dit scherm kunnen passagiers de navigatie instellen of de muziek aanpassen, zonder dat ze hiervoor op het hoofdscherm hoeven te rommelen.
Tim Levin/Insider
-
Er is ook een 'head-up display' dat de snelheid, instellingen van de cruise-control, en de navigatie op de voorruit projecteert. Hierdoor hoeft de bestuurder niet op de schermen op het dashboard te kijken tijdens het rijden.
Tim Levin/Insider
-
Als dit alles als een overdaad aan informatie voelt, hoef je je geen zorgen te maken, want de Hyperscreen is optioneel. De EQS wordt standaard met een kleiner scherm geleverd.
Tim Levin/Insider
-
De stoelen achterin hebben genoeg been- en hoofdruimte. En de 'Executive Rear Seating Package' in de testauto voegt daar nog eens een lading extra's aan toe.
Tim Levin/Insider
-
Passagiers die achterin moeten zitten hebben hun eigen climate control en ventilatoren
Tim Levin/Insider
-
Dat is geen verrassing voor een auto van dit kaliber.
Tim Levin/Insider
-
Maar als je de middenarmsteun omlaag klapt, begint het pas echt interessant te worden.
Tim Levin/Insider
-
Daar vind je een touchscreen waarmee je de massagestoelen, mediaspeler en verlichting kunt aanpassen.
Tim Levin/Insider
-
Hij is uitneembaar.
Tim Levin/Insider
-
In de armsteun zit een telefoonlader.
Tim Levin/Insider
-
Passagiers krijgen ook nog eens zachte kussens om een tukje te kunnen doen.
Tim Levin/Insider
-
Het dubbele zonnedak geeft het interieur een gevoel van ruimte.
Tim Levin/Insider
-
De EQS 580 is een stille, comfortabele en aangename plek om te zijn, mits je het kunt betalen.
Tim Levin/Insider