- Niet-Amerikaanse creators op socialmediaplatforms als Instagram en Tiktok hebben hun frustratie geuit over het gebrek aan opties om geld te verdienen.
- Veel fondsen en bonusprogramma’s voor makers van content voor sociale media zijn alleen in de VS beschikbaar. YoutTube is één van de uitzonderingen hierop.
- Veel kleinere influencers zijn afhankelijk van merkdeals, waardoor ze in de huidige economie in een hachelijke situatie verkeren.
- Lees ook: TikTok krijgt alle aandacht, maar tieners in de VS besteden meer tijd op YouTube, blijkt uit onderzoek
Toen de Britse ontwerpster Emma Downer eerder dit jaar hoorde dat YouTube en TikTok nieuwe functies voor het delen van inkomsten zouden lanceren, was ze blij verrast.
Eind september kondigde YouTube aan dat het zijn bestaande model voor het delen van inkomsten uit advertenties, het YouTube Partner Program, zou uitbreiden met Shorts. TikTok volgde in oktober met de uitrol van TikTok Pulse, een programma om advertentie-inkomsten te delen met makers.
Net als andere makers was Downer, die voornamelijk korte video’s maakt op TikTok, YouTube en Instagram, opgetogen. Maar ze was ook bezorgd dat de programma’s makers in het Verenigd Koninkrijk niet zouden bereiken.
“Vaak zie ik met deze stimuleringsmaatregelen dat je eerst enthousiast wordt, om er vervolgens maanden later achter te komen dat het alleen in de VS wordt uitgerold,” vertelde Downer aan Insider.
Ondanks Downers terughoudendheid, bevestigde YouTube aan Insider dat Shorts revenue sharing beschikbaar zal zijn in de 120 landen waar het YouTube Partner Program bestaat. TikTok Pulse is, net als veel andere bonusprogramma's en makersfondsen, alleen beschikbaar voor Amerikaanse gebruikers.
Deze twee programma's tonen hoe het is als 'creator' op social media te opereren buiten de VS.
Hoewel sommige mogelijkheden om geld te verdienen worden uitgebreid, is het grootste deel ervan alleen in de VS beschikbaar. Creators in andere landen blijven hierdoor gefrustreerd achter en worden uitgesloten van potentieel lucratieve bonussen.
Zonder serieuze mogelijkheden om hun inkomsten te diversifiëren, maken veel influencers zich zorgen over hun toekomst, vooral in de huidige economische tijden.
De meeste fondsen voor influencers zijn niet beschikbaar buiten de VS, wat makers frustreert
Verschillende socialmediaplatforms hebben bonusprogramma's gelanceerd om makers aan te moedigen nieuwe functies te gebruiken. Deze programma's - zoals de Instagram Reels Play Bonus en het Pinterest Creator Rewards-programma - belonen makers voor het plaatsen van posts, het genereren van veel views of een hoge betrokkenheid.
Maar de meeste bonusprogramma's zijn alleen beschikbaar in de VS. De Pinterest Creator Rewards, die makers betaalt voor het plaatsen van content of het bereiken van een bepaald aantal views op hun posts, is niet beschikbaar buiten de VS.
Een bonus die makers betaalt voor views op Instagram Reels, waar korte video's worden getoond, wordt in bèta getest in de VS en India. Eenzelfde soort bonus voor Reels op Facebook is alleen beschikbaar in de VS en er loopt een bètatest in India.
En het TikTok Creator Fund, dat in 2020 heeft toegezegd 1 miljard dollar te betalen aan makers, is alleen beschikbaar in de VS, het VK, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië.
Dit laat beperkte opties over voor makers die rechtstreeks geld willen verdienen via de platforms waarop ze actief zijn. Snapchat Spotlight Rewards, een programma van Snap dat makers beloont voor hun korte video's, is internationaal beschikbaar, net als het YouTube Shorts Fund, een fonds van 100 miljoen dollar dat wordt uitgekeerd aan makers die Shorts plaatsen.
Gilberto Sosa, managers van drie makers in Mexico, merkte op dat het YouTube Shorts Fund weliswaar een geweldige inkomstenboost is geweest voor zijn klanten, maar dat het gebrek aan mogelijkheden om op TikTok geld te verdienen, verontrustend is.
"Een van mijn klanten had alleen al in de afgelopen 30 dagen meer dan 100 miljoen views," zei hij. "Stel je voor dat die allemaal via het TikTok-fonds zouden lopen. Het zou een heel andere situatie zijn, dan als je daar naar kijkt en weet dat je er nul aan verdient."
Het gebrek aan mogelijkheden, met name voor makers van korte filmpjes, is een van de redenen waarom 'creators' zo enthousiast zijn over de uitbreiding van het partnerprogramma van YouTube met Shorts.
De Canadese reisinfluencer Jaden Versluis vertelde Insider dat de aankondiging van YouTube "enorm nieuws" was voor hem, en voegde eraan toe: "Het gaf me eindelijk een platform waar ik daadwerkelijk geld kan verdienen met de content die ik plaats."
Tot op heden heeft Jaden Versluis nog nooit geld verdiend met TikTok, ondanks dat de meeste van zijn video's honderdduizenden keren zijn bekeken.
Caleb Nwankwo, die talent in Nigeria coacht, is ook positief over het YouTube Shorts-programma en denkt dat makers wellicht eerder op YouTube content zullen plaatsen dan op TikTok.
Fondsen en bonussen voor influencers zijn welkom in moeilijke economische tijden
Het is "heel irritant" om geen toegang te hebben tot het merendeel van de fondsen voor makers, zegt Mia Wells, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde mode-influencer op TikTok en Instagram.
Hoewel de betalingen van bonussen kunnen variëren, zouden ze een welkome manier zijn voor makers om hun inkomstenstromen te diversifiëren, vooral in de huidige moeilijke tijden.
Op dit moment zijn veel niet-Amerikaanse creators volledig afhankelijk van merken voor betaalde samenwerkingen, en dat zorgt voor een behoorlijke financiële kwetsbaarheid.