- Niet-Amerikaanse creators op socialmediaplatforms als Instagram en Tiktok hebben hun frustratie geuit over het gebrek aan opties om geld te verdienen.
- Veel fondsen en bonusprogramma’s voor makers van content voor sociale media zijn alleen in de VS beschikbaar. YoutTube is één van de uitzonderingen hierop.
- Veel kleinere influencers zijn afhankelijk van merkdeals, waardoor ze in de huidige economie in een hachelijke situatie verkeren.
- Lees ook: TikTok krijgt alle aandacht, maar tieners in de VS besteden meer tijd op YouTube, blijkt uit onderzoek
Toen de Britse ontwerpster Emma Downer eerder dit jaar hoorde dat YouTube en TikTok nieuwe functies voor het delen van inkomsten zouden lanceren, was ze blij verrast.
Eind september kondigde YouTube aan dat het zijn bestaande model voor het delen van inkomsten uit advertenties, het YouTube Partner Program, zou uitbreiden met Shorts. TikTok volgde in oktober met de uitrol van TikTok Pulse, een programma om advertentie-inkomsten te delen met makers.
Net als andere makers was Downer, die voornamelijk korte video’s maakt op TikTok, YouTube en Instagram, opgetogen. Maar ze was ook bezorgd dat de programma’s makers in het Verenigd Koninkrijk niet zouden bereiken.