- Op de dag van de lancering van Instagram Reels werden er al op grote schaal nepviews en neplikes verkocht.
- Een botnetmanager die al een “goede auto en een prima huis” van zijn activiteiten heeft kunnen kopen, zegt tegen Business Insider dat er door 80 klanten al 11 miljoen nepviews bij hem zijn besteld.
- Instagram Reels is het alternatief van Facebook voor video-app TikTok.
Al een paar uur nadat de nieuwe videotoepassing Instagram Reels vorige week werd gelanceerd, werden nepviews te koop aangebonden.
Er zijn inmiddels al websites die 100 likes op Reels aanbieden voor 75 dollarcent. Een botnetmanager die anoniem wil blijven zegt tegen Business Insider dat hij al bestellingen van 80 mensen heeft verwerkt voor in totaal 11 miljoen views op Reels.
De manager wil niet zeggen hoeveel geld hij de afgelopen dagen heeft verdiend met die nepviews, maar laat wel weten dat hij al “een goede auto en een prima huis” heeft kunnen kopen van zijn inkomsten.
Hij rekent 5 dollar voor 1.000 views op Reels, tot een maximum van 500.000 views. Voor duizend likes ben je 15 dollar kwijt. Afrekenen kan in bitcoin, of voor loyale klanten met een creditcard of PayPal.
Netwerk van 500.000 Instagram-accounts
De man runt een netwerk van 500.000 Instagram-accounts en werkt samen met externe partners als hij nog meer accounts nodig heeft om het aantal views op te krikken. Hij biedt zijn diensten aan via de berichtenapp Telegram en heeft een aantal influencers met veel volgers in zijn klantenkring.
De grootste influencer die om hulp heeft gevraagd met Instagram Reels heeft volgens hem 1,5 miljoen Insta-volgers. De manager zegt dat het makkelijk was om nepviews te genereren op Reels en dat het hem maar een paar uur gekost heeft.
Volgens hem is er geen bescherming tegen viewbots op Reels. "Ik denk dat Instagram blij is als wij hun TikTok-kopie een flinke zet in de rug geven."
Maar moederbedrijf Facebook zegt juist bovenop dit soort "niet-authentiek gedrag" op Instagram te zitten.
Het aanbieden van nepviews en neplikes is geen bluf: een Reel van een zwart scherm met een sticker met datum die door Business Insider is gepost, kreeg in enkele minuten 3.000 views na een gratis zetje van verkopers van nep-engagement die wilden bewijzen hoe effectief hun product is.
Instagram Reels is een alternatief voor TikTok
Reels is het alternatief van Instagram voor TikTok, waar mensen filmpjes tot maximaal 15 seconden op kunnen zetten en achtergrondmuziek en filters kunnen toevoegen.
Het is de tweede poging van Facebook om greep te krijgen op de markt voor korte filmpjes, nadat het afgelopen maand de stekker uit de app Lasso.
Het is er Instagram veel aan gelegen een succes te maken van Reels. Volgens The Wall Street Journal krijgen populaire Tiktokkers honderdduizenden dollars aangeboden om actief te worden op Instagram Reels.
Het aanbieden van nepviews blijft zeker niet beperkt tot Reels, maar de snelheid waarmee de schaduweconomie rond sociale media in staat was nepbetrokkenheid te genereren was wel verrassend.