• Instagram Reels, de nieuwe TikTok-rivaal van Facebook, is sinds woensdag beschikbaar voor Nederlandse gebruikers.
  • Reels is als functie toegevoegd aan Instagram. Daarmee kunnen gebruikers korte video’s opnemen en muziek of speciale effecten toevoegen.
  • De lancering van Reels komt terwijl concurrent TikTok, dat eigendom is van het Chinese ByteDance, hevig onder vuur ligt van de Amerikaanse overheid.
  • Voor Facebook is Instagram Reels een belangrijke stap om te concurreren met TikTok, dat de afgelopen tijd razendsnel is gegroeid.

Facebook heeft woensdag Instagram Reels uitgerold in meer dan vijftig landen, waaronder Nederland. Het nieuwe video-format is beschikbaar in de app voor iOS en Android.

Met Reels kunnen gebruikers video’s van maximaal 15 seconden maken en die opleuken met muziek en speciale effecten. De functie lijkt erg op TikTok, de populaire video-app die eigendom is van het Chinese ByteDance.

TikTok ligt op dit moment zwaar onder vuur van de Amerikaanse overheid. President Donald Trump wil de video-app verbieden, omdat hij bezorgd is over hoe de app omspringt met data van gebruikers. Die zou in handen kunnen komen van de Chinese overheid.

Softwarebedrijf Microsoft is in gesprek om de activiteiten van TikTok in de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland over te nemen. 

En nu rolt Facebook dus een TikTok-concurrent uit. Het socialemediabedrijf van Mark Zuckerberg voerde al sinds november 2019 testen uit met Reels, aanvankelijk in Brazilië. Later volgden Frankrijk, Duitsland en India.

Sinds woensdag is de nieuwe functie ook in Nederland te gebruiken. Maak kennis met Instagram Reels.


Hoe maak je een Reels-video in Instagram?

Bron: Herwin Thole/Business Insider
Bron: Herwin Thole/Business Insider

Om een Reels-video te maken, druk je eerst de cameraknop linksboven in de Instagram-app (of swipe naar rechts). Onderin zie je nu drie opties: live, verhaal en reels. 

Via de ronde videoknop begin je met opnemen. Of je kunt een eerder gemaakte video inladen via de galerijknop linksonder.


Vervolgens kun je effecten toevoegen aan de video zoals achtergrondmuziek of een filter.

Bron: Herwin Thole/Business Insider
Bron: Herwin Thole/Business Insider

Via de knoppen links in het scherm kun je de video opleuken met een speciaal filter of muziek. Volgens Instagram heeft Reels een catalogus van tientallen miljoenen liedjes. Ook kun je een timer instellen voor de lengte van de video en de opnamesnelheid versnellen of vertragen.


Dit zijn enkele filters die je over een video kunt leggen.

Bron: Herwin Thole/Business Insider
Bron: Herwin Thole/Business Insider

Wie kunnen jouw Reels-video's zien op Instagram?

Bron: Herwin Thole/Business Insider
Bron: Herwin Thole/Business Insider

Via Zoeken en verkennen (het vergrootglas onderin) konden Instagrammers andere gebruikers vinden en IGTV-video's bekijken. Daar komen nu Reels-video's bij.

Als je account openbaar is, zijn de korte video's via dit tabblad zichtbaar voor gebruikers wereldwijd – en kunnen ze viraal gaan.

Is je account privé, dan kun je jouw Reels-video delen in het reguliere overzicht van foto's en video's. Alleen jouw volgers kunnen het filmpje dan bekijken.


Hoe zie je welke berichten op Instagram Reels-video's zijn?

Bron: Herwin Thole/Business Insider
Bron: Herwin Thole/Business Insider

Als je scrolt door je feed of het Verkennen-tabblad, dan zijn de Reels-video's te herkennen aan het filmklapper-icoontje linksonder.


Hoe zien Reels-video's eruit op Instagram?

Bron: Herwin Thole/Business Insider
Bron: Herwin Thole/Business Insider

Op het eerste gezicht lijkt Reels erg op TikTok. Je kunt video's liken, een reactie achterlaten of doorklikken om te zien welk muzieknummer te horen is in de video.

Door omhoog te swipen ga je door naar de volgende Reels-video, net als bij TikTok.


Waar kan ik de Reels-video's van een gebruiker vinden?

Bron: Herwin Thole/Business Insider
Bron: Herwin Thole/Business Insider

Op de profielpagina van een gebruiker is een nieuw tabje toegevoegd. Daaronder verschijnen alle Reels-video's.


Wat zijn de verschillen tussen Instagram Reels en TikTok?

Bron: Jon Kopaloff/Getty Images
Bron: Jon Kopaloff/Getty Images

Reels-video's zijn maximaal 15 seconden lang, terwijl TikTok eerder dit jaar de limiet oprekte naar 60 seconden. Voor de rest zijn er vooral heel veel overeenkomsten.


Waarom is Instagram Reels zo belangrijk voor Facebook?

Bron: Ben Margot/AP Photo
Bron: Ben Margot/AP Photo

In slechts enkele jaren is TikTok uitgegroeid tot een belangrijk sociaal medium dat voornamelijk populair is onder de Generatie Z: kinderen en jongeren geboren tussen 2000 en 2015.

De video-app is wereldwijd meer dan 2,3 miljard keer gedownload. Met name in de Verenigde Staten, waar TikTok sinds 2018 beschikbaar is, is het hard gegaan. De video-app heeft ongeveer 100 miljoen Amerikaanse gebruikers. Dat is bijna het dubbele van Twitter.

Ook Facebook voelt de hete adem van TikTok in z'n nek. De Chinese app groeit de laatste tijd harder dan Instagram, Facebooks eigen foto- en video-app die een jongere doelgroep aanspreekt.

Zoals het Facebook betaamt, heeft het bedrijf geprobeerd om TikTok te klonen. In november 2018 kwam de video-app Lasso uit, maar die flopte. Nu probeert Facebook het opnieuw met Instagram Reels.

En dat zou zomaar eens kunnen lukken. Eerder kopieerde Facebook met succes de Stories-functie van Snapchat en rolde die uit naar de meer dan 1 miljard gebruikers van Instagram. Nu posten er meer mensen Stories via Instagram dan via Snapchat. Datzelfde kan ook gebeuren met TikTok.


Lees meer over Facebook: