Negen maanden geleden kocht
sociale netwerksite Facebook het bedrijf Instagram voor het respectabele
bedrag van één miljard dollar.

Instagram is een applicatie waarmee je op mobiele telefoons foto’s kunt
bewerken en fungeert ook als een sociaal netwerk. Maar ondanks de grote
populariteit van de app, was een duidelijk verdienmodel nog ver te zoeken
ten tijde van de overname door Facebook.

Gesponsorde verhalen

Nu wordt de invloed van Facebook-baas Mark Zuckerberg duidelijk. De foto-app
moet geld gaan verdienen, en wel door gesponsorde berichten, net als op
Facebook. Dat lijkt in ieder geval de intentie van de gewijzigde
voorwaarden, die Instagram maandag bekendmaakte.

Per 16 januari 2013 krijgen adverteerders de mogelijkheid om foto’s en
gebruikersnamen te tonen bij promoties van bedrijven. Zonder waarschuwing en
zonder de fotograaf daarvoor te betalen. Dat doet denken aan de manier
waarop likes van Facebook worden gebruikt om merken aan te prijzen.

Ophef Instagram

Op internet is ophef ontstaan over de nieuwe voorwaarden. De enige manier om
er onderuit te komen, is door je account voor die datum te verwijderen.
Onder meer technologiesite Wired
schreef reeds een handleiding hoe je al je foto’s kunt downloaden voordat je
je account opzegt.

Berichten dat Instagram foto's kan doorverkopen aan derden zijn onjuist. In
een verklaring laat
Instagram woensdag weten
dat het niet de bedoeling is om foto's te
verkopen.

Lees ook:

Instagram: hoe Facebook twee twintigers schatrijk maakt

Vijf jaar iPhone: vloek en zegeningen

Waarom De Telegraaf te veel betaalde voor Hyves

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl