Binnen een paar maanden krijgen gebruikers van foto-app Instagram waarschijnlijk de mogelijkheid om NFT’s (non-fungibele tokens) te tonen, delen en zelf aan te maken.

NFT’s zijn unieke digitale eigendomscertificaten die worden vastgelegd op het logboek van een cryptoplatform. Ze worden onder meer gebruikt voor digitale collecties van verzamelobjecten en digitale kunst.

CEO Mark Zuckerberg van Meta (eigenaar van onder meer Facebook, Instagram en Whatsapp) kondigde afgelopen dinsdag tijdens bij een conferentie in Texas aan dat Meta “bezig is om NFT’s op korte termijn naar Instagram te krijgen.”

“Ik wil vandaag nog niet zeggen wat dat precies zal zijn”, zei Zuckerberg. “Maar in de komende maanden wordt het mogelijk om een aantal van je NFT’s in te laden. En hopelijk wordt het na verloop van tijd mogelijk om dingen te minten binnen die omgeving.”

Minten is jargon voor het zelf aanmaken van NFT's op een cryptoplatform.

De SXSW-conferentie van dit jaar werd overspoeld met panels, evenementen en feestjes waar NFT's werden gepromoot.
De SXSW-conferentie van dit jaar werd overspoeld met panels, evenementen en feestjes waar NFT's werden gepromoot.
Getty

Onverwacht? Niet echt. Het was slechts een kwestie van tijd voordat Meta zich met de NFT-industrie ging bemoeien. Volgens blockchaindatabedrijf Chainalysis heeft die markt inmiddels een waarde van 41 miljard dollar.

Afgelopen mei bevestigde Adam Mosseri, de topman van Instagram, in een interview met The Information dat de foto-app aan het kijken was naar het inrichten van een NFT-marktplaats.  

Vervolgens herhaalde Mosserie in december, in een Instagram-story, dat het socialmediaplatform de mogelijkheden van NFT's verder aan het onderzoeken was.

"We zijn NFT's actief aan het onderzoeken en kijken hoe we ze toegankelijker kunnen maken voor een breder publiek", zei Mosseri. "Ik denk dat we een interessante rol kunnen spelen en hopelijk is het ook een manier om makers te helpen".

In januari meldde zakenkrant The Financial Times verder dat er een NFT-functie op stapel stond voor Instagram. Op dat moment weigerde Meta commentaar te geven.

Wat we tot nu toe weten is dat een interne test van de functie lijkt te verwijzen naar NFT's als "Digital collectibles." Dit blijkt uit een recente Reel gepost door Mosseri.

Instagram lijkt een interne test van een NFT-functie 'Digital collectibles' te noemen.
Instagram lijkt een interne test van een NFT-functie 'Digital collectibles' te noemen.
Screenshot/Instagram

Meta weigerde commentaar te geven op de vraag of "Digital collectibles" de officiële naam is. Ook wilde het niet bevestigen of het screenshot dat de optie onthult, al dan niet toevallig was geplaatst.

Alessandro Paluzzi, een softwareprogrammeur voor mobiele applicaties, twittert sinds juni 2021 over de ontwikkeling van de nieuwe functionaliteit bij Instagram. Hij doet die aan de hand van reverse-engineered versies van Instagrams code die prototypes van interne testfuncties onthullen.

In eerste instantie leek het erop dat Instagram de tool "Collectibles" noemde. 

Meer recentelijk tweette Paluzzi over verschillende cryptoportemonnees van onder andere de platforms Coinbase, MetaMask en Dapper Labs: die zouden mogelijk gekoppeld kunnen worden aan de "Digital collectibles"-functie van Instagram.

Meta heeft al zijn eigen digitale wallet, Novi. Die werd aanvankelijk opgericht als een dochteronderneming van Facebook om al zijn fintechinspanningen te beheren, inclusief een eigen cryptovaluta. Dat project, dat eerst Libra heette en daarna Diem werd genoemd, viel vorig jaar uit elkaar als gevolg van verzet van toezichthoudende instanties bij overheden. Het werd in januari volledig opgedoekt. Novi is nu Facebooks eigen betalingsplatform.  

LEES OOK: Een NFT-collectie van een animatieserie was in 3 minuten uitverkocht: de maker die daarmee $3,6 miljoen verdiende, legt uit wat 3 sleutelelementen waren voor het succes