- Instagram wordt door sommigen al afgeschreven als socialmediaplatform, nu TikTok en andere concurrenten het op de hielen zitten.
- Maar in tegenstelling tot de opkomende platformen, wordt Instagram gezien als het nieuwe ‘visitekaartje’ van influencers en ondernemers.
- Dat creëert kansen voor moederbedrijf Meta.
- Lees ook: Instagram en TikTok bieden buiten de VS nauwelijks ondersteuning aan creators met tools om geld te verdienen – YouTube biedt betere mogelijkheden
ANALYSE – Schrijf Instagram nog niet af. Hoewel sommigen het platform al ‘dood’ hebben verklaard, zoals Kate Lindsay van The Atlantic, maakt het mogelijk gewoon een midlifecrisis door.
De app voor het delen van foto’s heeft sinds de lancering in 2010 verschillende metamorfoses ondergaan. Het imiteerde Snapchat, YouTube, TikTok en meer recent BeReal. Elke keer weer hebben influencers en ondernemers zich aangepast aan de wijzigingen op het platform.
Maar volgens influencers en ondernemers is er één Instagram-functie die almaar populairder wordt: mensen vinden, hen volgen en contact leggen via een direct message (DM).
Klinkt als LinkedIn, toch? Maar wanneer je iemand nieuw ontmoet, waar ga je dan vaak heen om ze toe te voegen? Voor velen, en met name zij die als influencer werken, is dat antwoord Instagram.
"Instagram heeft de traditionele visitekaartjes vervangen", vertelde influencer Austen Tosone onlangs aan Insider. "Het is die eerste indruk, dat gemeenschapsgevoel, die plek waar iemand naartoe kan gaan en in één seconde een antwoord kan krijgen op de vraag: 'Wie is deze persoon?'"
"Het is als een Rolodex", zegt Christen Nino De Guzman, een startup-oprichter en voormalig werknemer bij zowel TikTok als Instagram. "Het is een logboek van iedereen die ik ken in verschillende fases van mijn leven, van familie tot persoonlijke relaties tot voormalige collega's tot mensen die gewoon in dezelfde branche zitten."
Voor influencers zoals Tejas Hullur is Instagram het primaire platform voor het versturen van berichten. Het is ook de plek waar hij in contact komt met andere content creators.
En voor ondernemers kan het net zo belangrijk zijn. "Ik zou mijn bedrijf niet kunnen runnen zonder Instagram DM's", zegt Eric Wei, een voormalige Instagram-medewerker die vertrok om fintech-startup Karat op te richten.

De afgelopen jaren heeft Instagram zich meer toegelegd op zijn berichtenfuncties. Bedrijven kunnen een DM-inbox opzetten, merken kunnen nu partnerschappen aangaan met influencers via de 'Creator Marketplace', en influencers kunnen groepsgesprekken starten met hun volgers via 'Subscriptions'.
Door in te zetten op berichtenfuncties en tools te ontwikkelen waarmee influencers en ondernemers Instagram als visitekaartje kunnen gebruiken, kan Meta zorgen dat gebruikers terug blijven komen.
Meta zet stappen om berichtenverkeer betaald te maken
Inkomsten genereren uit berichtenverkeer is niet eenvoudig. Meta heeft bijvoorbeeld moeite om na de overname van WhatsApp (ter waarde van 22 miljard dollar) omzet te draaien op de berichtendienst.
Het bedrijf van Mark Zuckerberg lijkt nu vooral prioriteit te geven aan manieren om berichtentools op Facebook, Instagram en WhatsApp winstgevend te maken.
In mei dit jaar organiseerde Meta 'Conversations', een evenement voor ontwikkelaars gericht op zakelijk berichtenverkeer, nadat het zijn jaarlijkse en bredere evenement voor ontwikkelaars, F8, had geannuleerd.
Mark Shmulik, een senior analist bij investeringsfirma AB Bernstein, zag dit als een signaal. "Het was een interessante indicator van waar ze willen dat de onafhankelijke ontwikkelaarsgemeenschap hun tijd doorbrengt - en wat voor hen belangrijk is", vertelde Shmulik aan Insider.
Tijdens de earning call van Meta stond het berichtenverkeer ook centraal. "Naast reels is messaging een andere mogelijk belangrijke bron van inkomsten", zei Mark Zuckerberg in oktober.
Hoe Instagram in de plannen past
Begin dit jaar was het berichtenverkeer een van de topprioriteiten van Instagram (naast reels, wat in feite de concurrent is van TikTok).
"We denken dat Instagram de beste plek kan zijn voor mensen om met hun vrienden in contact te komen", zei hoofd van Instagram Adam Mosseri eind december 2021 in een video.
Eerder dat jaar, toen Mosseri verklaarde dat Instagram niet langer alleen een app was voor het delen van foto's, zei hij het delen van content op Instagram zich heeft verplaatst van de feed of stories, naar DM's.

Het mag dan ook geen verrassing heten dat Instagram inzet op zijn berichtenfuncties. Dit jaar introduceerde het platform Subscriptions. Dit maakt het voor influencers mogelijk om groepsgesprekken te beginnen met betalende volgers.
"TikTok heeft Meta effectief laten zien hoe snel een ander bedrijf kan opkomen met een iets andere functie die lijkt op wat zij doen, maar toch anders is", zei Shmulik.
"Instagram moet zich toeleggen op functies die het mensen gemakkelijk maken om met anderen in contact te komen of berichten te sturen", aldus Nino De Guzman.